Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Allt är svart...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I några timmar...sen skulle jag ta emot equiterapeuten i stallet för en andra behandling av Estanyo som ju är lite sned i sitt bäcken och som för en vecka sen när hon var här dessutom uppvisade stor ömhet i gaffelbanden fram(!) Efter att hon bara snabbt klämt på hans framben och hans ömma rygg konstaterade hon bara att hon inte tänkte behandla den här hästen mer, att den förra behandlingen inte gett resultat och att han om möjligt var ännu värre nu!!! Jag blev helt chockad! Jag som alltid skrutit om min urstarka och kärnfriska häst som orkar med hur mycket som helst och som aldrig varit sjuk eller skadad mer än småsaker som alla hästar har nån gång i livet. Hur ska jag nu ha råd med allt när jag har så lite lön? Han ska undersökas grundligt av veterinär nästa onsdag, bara det säkert jättedyrt, och sen kanske han måste medicineras/behandlas eller så måste man utreda vidare på hästklinik och röntga etc vilket kostar många, många tusen. Visst, försäkring, men självrisken är på 4000...men framförallt känner jag mig som världens sämsta hästägare som inte uppmärksammat de signaler han skickat till mig, jag har ju bara trott att han varit dum med mig och ridit på och tvingat honom att lyda. Min vackra, vackra svan! Om han ändå hade kunnat tala och säga att det gör ont! Jag kan knappt se på honom nu. Jag har svikit honom!


Så nu är det inte ens kul att vara i stallet. Och jag ser hur hela min månadsinkomst de närmaste månaderna går åt till veterinärkostnader och mediciner och desutom kostar stallplatsen multum och vem vet hur lång tid det tar innan han är återställd och man faktiskt kan ha glädje av den dyra stallplatsen..herregud. Och nu blir jag ju av med min medryttare också och går miste om den värdefulla extra tiden och den ekonomiska hjälp som hennes närvaro inneburit. Fy fan rent ut sagt. Stackars Estanyo och stackars Estanyos matte...Hoppas bara att det går att få honom ordentligt frisk och man kan reda ut vad som är den primära orsaken. ET trodde att ryggen ömmar för att han spänner sig av att han har ont i frambenen men inte vet jag. Varför har han ont i frambenen då? Och varför rör han sig ändå bra? Visst har han protesterat ibland under ridning man jag trodde det ju bara var hans vanliga mentala spöken. Jag tror inte att någon som ser honom röra sig kan tro att han har ont någonstans alls. Någon som har erfarenhet av liknande situation? Lämna gärna en kommentar. Någon som har erfarenhet av gaffelbandsproblem?


Tänk om det inte går att få honom ridbar igen....jag som väntat så på att få visa upp min fantastiska häst för omvärlden. Jag ska inte måla fan på väggen och jag ska göra allt jag kan för min underbara kille såklart men jag kan ju inte påstå att det känns särskilt kul just nu. Och jag som inte har några som helst ekonomiska resurser att tala om...Kanske behöver en ny sadel igen också? Och hur ska det gå till? Någon som vill skänka en slant;)?


Stackars svanen Sune :´(.

Kram

 
 
Ingen bild

Sis

7 oktober 2009 14:00

Tycker så synd om er, nu när det äntligen började lossna.....hittade lite info om skadan, se länken nedan, men jag hoppas det inte ska ta så lång tid...se det som ett brejk i ridningen, ni har kommit långt redan, men kanske behövdes en paus nu, jag vet, det är ju självklart inte kul att det ska behöva till en skada för vila....men kanske får ni en chans att stärka banden er emellan ytterligare, han måste väl ändå ut och gå lite och ni kan passa på att lasttträna om han inte har alltför ont.

Och visst gör det ont i en när man inte uppmärksammat hästens signaler, det har jag verkligen fått lära mig från Teitur. Men hästar glömmer ju och är väldigt förlåtande. Nu får du inte gräva ner dig i det, bara att se framåt och hoppas på det bästa. Läs länken, jag tyckte det stod mycket matnyttigt i den!

Peppkramar Sara & raggsockorna

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2859

 
Ingen bild

Ingela

7 oktober 2009 19:29

Jag tycker att det som hänt är jättetråkigt, och jag lider verkligen med dig! MEN du är INTE en dålig hästägare!! Snarare en jäkligt bra hästägare som gör allt i din makt och lite till för att Esto skall må bra. Du har ju agerat föredömligt genom att låta ET kolla upp honom trots att du själv trott att han bara varit lite avig och sedan följt rekommendationerna och tagit tillbaka ET för uppföljning, och nu är veterinären på väg. Vad mer skulle du kunna göra eller ha gjort?

Som du säger så kan inte hästar tala om när de har ont, och vi kan inte alltid tolka deras signaler, så är det.. och även om det känns svårt och tungt så skall du vara stolt över att du gör ditt bästa, för jag har sällan eller aldrig träffat en mer dedikerad hästägare.

Dessutom är det väl inte alls säkert att han har haft ont tidigare? Ingen av oss har sett symptomen innan ET var där, så han kanske fick ont så sent som samma dag? Nu känner ju inte jag honom så väl, men det känns svårt att tro att han skulle ha haft ont någon längre tid, om man tänker på hur han rört sig.

Jag tänker på er och håller tummarna för att han skall bli bra så fort det bara går!

*kramar*

 
Louise

Louise

7 oktober 2009 19:37

Ryck upp dig nu och tänk logiskt! Vem känner Estanyo bäst? Klart det är du! Och du och din tränare borde ha märkt att det var något tokigt. Jag åkte med min foderhäst till strömsholm då han var halt efter besök av ET. På strömsholm var de inte glada i ET och hävdade att märker du inget fel med din häst - rid på! Hästen exportröntgades grundligt och inget fel hittades. Han fick 3 månaders skritt och åkte tillbaka och var fortfarande halt tre grader. Jag lämnade tillbaka honom till ägaren och har haft kontakt med henne och hon gick vidare med undersökningen men de hittade inget. Hästen rids för fullt idag och mår hur bra som hellst men klarar inte ett böjprov. Vad jag vill med detta är att du inte ska måla faan på väggen. Det är inte SÄKERT att det är något fel på Esto och jag är misstänksam mot ET för det händer nog aldrig att de inte hittar något fel på någon häst som de åker ut till.

Styrkekramar!

http://www.opal.filosoferar.se

 
Ingen bild

Elin & Nevyn

7 oktober 2009 20:46

Tjo! Fast "min" ET har undersökt flera pållar i vårt stall men sagt att det inte funnits något att behandla...man behöver ju inte dra alla ET över en kam... Och Maria jag förstår att det känns tungt just nu, men det ljusnar ska du se! Du vet ju inte än hur allvarligt det är, det kanske inte är så farligt som du tror? Vänta tills veterinären undersökt honom, även om man så klart tror det värsta, jag vet hur det är...

Vi håller alla tummar och hovar för er och skickar peppkramar!!

 
Ingen bild

SIs

8 oktober 2009 09:46

Det bästa vore väl om ET och veterinärer kunde samarbeta lite mer tycker jag, för båda grupper har viktiga kunskaper om hästen. För jag tycker, om man nu hittar "rätt" ET vilket jag gjort, så är de guld värda, eftersom de många gånger tittar och känner på hästen på ett annat sätt och många gånger faktiskt hittar snedheter och obalanser i kroppen som inte veterinärer hittar. Om man tex röntgar så är det ju bara skelettet man undersöker, men man ser inte vad som finns i musklerna och vävnader runtomkring. Tycker det var jättebra av den här ET att säga att nu kan jag inte göra mer för hästen, nu måste veterinär ta över, det är ju exakt så det ska gå till.

I mina ögon låter det konstigt att en häst som inte klarar ett böjprov och har 3 gradig hälta anses vara frisk? Men jag ska inte uttala mig, jag vet ju inget om hästen ifråga.

Nu hoppas jag att veterinärens besök ger fler svar på frågorna!

 
Ingen bild

Louise

8 oktober 2009 15:35

Jag sa inte att hästen ansågs frisk. Det var ju därför jag lämnade tillbaka den för att jag ansågs att det inte var någon idé att lägga ner tid på den. Men vad ska ägaren göra? Det går inte hitta något fel på den och den visar inga tecken på fel förutom vid ridning. Jag skulle också rida på den...

 
Ingen bild

Sis

8 oktober 2009 17:29

Ok, men om den visar tecken på fel vid ridning, är den helt frisk då?:-) Och om det inte är nåt fel på den, varför haltar den vid böjprov? Nu var det inte meningen att jag skulle haka upp mig på det här, och det är ingen kritik mot dig. Men det lät konstigt i mina öron.

 
Ingen bild

Louise

8 oktober 2009 19:24

Det är verkligen jätteskumt och alla är som frågetecken. Skulle vara mycket spännande att få reda på det någon gång vad det är för fel på hästen.

 
mia

mia

8 oktober 2009 22:58

Ta det lugnt, det ordnar sig. Min häst var i princip "utdömd " och på väg att triangelmärkas och ansågs bara fungera som en promenadhäst, max två till tre dagar per vecka, för lite mer än ett år sedan! Idag är han finare, mer musklad och mjukare än någonsin! Använder mig av välrdens duktigaste kiropraktiker var åttonde vecka , samt IRterapi ett par ggr per år. Rider mest ut, men passar på att träna på lite olika mjukande rörelser på vägen hem. Tävlade honom i dressyr så sent som för någon månad sedan! Tänk på hur du själv gör, om du har en skada, och vill få den att läka, översätt det på din fina häst!
mia

http://jonshage.blogg.se

 
Ingen bild

Maria och Esto

12 oktober 2009 12:10

Tack för allt pepp! Ni är bäst.
Kram

 
Ingen bild

Louise

17 oktober 2009 19:22

Men hur gick det när veterinären var och tittade på Esto då? Du måste uppdatera!!!

 
Ingen bild

maria

9 november 2009 19:44

hej hej. hoppas att allt går bra med Estanyo, uppdatera gärna bloggen då man är nyfiken =)
kramar till er!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Av Maria - 20 september 2009 18:39

Nu har jag skrivit så "många" inlägg idag och bråkat med datorn om vem som är högst i rang :) (bild-och filmkrångel) så nu blir det superkort: Idag har jag tränat markarbete á la Anso. Hon ska försöka hjälpa mig en gång i veckan med det här. Hon hade...

Ovido - Quiz & Flashcards