Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Fredag med Mango

Av Maria - 18 september 2009 14:30

      Mango au naturelle...     

I fredags var jag ledig eftersom eleverna på Uppgård var lediga för utevcklingssamtal. Solen sken från en blå himmel och en värme bröt sig fram genom höstluften som verkade förvåna de flesta. Sommarvärme i sena september? Bara att tacka och ta emot!


Passade på att utnyttja min lediga dag för att åka upp till stall nr 2, lååångt ut på ön (åtminstone känns det alltid så när man åker från Sundbyberg...1,5 timme på bussen). Tänkte prioritera Mango den här dagen, min och syrrans gamla shettiskille som mest får gå och skrota... inte för att han själv har något emot att skrota men...MITT samvete lättas i alla fall när jag har tid att aktivera honom lite. Mockade Teiturs och Hyllings boxar också eftersom Sara brukar göra det på fredagar. Fyllde på med nytt torv till Mango och Teitur och fyllde deras krubbor med morötter och äpplen som jag haft med mig. Sen gick jag och hämtade Mango. Tänkte köra honom en sväng. Borstade honom först jättenoga och pysslade och kliade honom här och var (dåliga samvetet igen). Sen övade jag på det här med flätor och som den försökskanin han blev fick Mango stå ut med sned ponnyfläta i manen, flätad lugg, och sned inbakad fläta i svansen. Jag måste öva!

Mango njöt i alla fall av att få lite ensamtid med stormatte :) (som har gjort ett outplånligt intryck på pållen med hjälp av alla godsaker hon matat honom med under åren...han gnäggar därför alltid kärvänligt när stormatte kommer).


Att spänna för vagnen när man inte har någon medhjälpare är alltid intressant. Upptäckte dessutom att det ena hjulet var helt platt, så jag skulle nu också försöka pumpa det medan vagnen var förspänd...med shettis som undersöker allt ätbart på gården och struntar i att matte sliter i tömmarna för att få honom att stå stilla...efter diverse svordomar och gormande stod han i alla fall till slut helt stilla och fastän jag lyckades ha sönder pumpen var hjulet till slut åtgärdat. Phu. Sen gav vi oss av.


Höstsolen värmde gott medan vi rullade fram. Dock märktes det på Mango att han inte varit ute så mycket på sistone. Inte kondismässigt men plötsligt hade allt bortom uppfarten förvandlats till farligheter som man måste sätta SPAN på! Tittig var bara förnamnet. Tok! Han skyggade för precis allt. Och jag vet nu också varför det heter Shetlandsponny. Glöm det där med Shetlandsöarna. Det är naturligtvis för att de har ett shette (he he) sinne som de heter så! Mango visste nämligen precis vad som hände i vagnen trots att inga ögon nådde dit. Så fort jag försökte filma vår färd lite kort, eller fipplade med telefonen eller liknande, passade han på att testa lite. Som t.ex att helt hänsysnlöst dra hela vagnen och bortkollrad matte rakt över närmsta dike och vidare ut i stubbåkern trots att det bonkade i hela ekipaget och matte gapade där bak. Sabla buse! Tur att vagnen höll. Upptäckte dock efter ett tag att något saknades i vagnen...kameran! Bara att vända och där ute på stubbåkern där vi haft vårt lilla äventyr låg den och blänkte i solen. Tur igen! Resten av färden var ganska odramatisk och tittandet avtog i takt med ansträngningen. Hemma igen hade jag lite bråttom, missade bussen och fick skjuts av mamma till Berga där nästa pålle väntade på pyssel. Återkommer snart med vad Esto och jag gjort de senaste dagarna, för nu måste jag äta lite!


Publicerar strax bilder från i fredags...Kram!

 
 
Ingen bild

Maria & Esto

22 september 2009 09:41

Mango, min älskade gubbe. Tråkigt att ingen kommenterar detta inlägg när den här dagen betydde så mycket för mig...för mig är du no 1!

Mulpuss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards