Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Ingela rider lördagslektion

Av Maria - 19 september 2009 18:00

I fredags efter Mangomyset var jag så himla trött. Det hjälpte ju inte att min enda medhavda mat blev förstörd av SPYFLUGOR som vänligt nog valde att lägga ÄGG längs hela kanten av min inköpta sallad!!! Trots enorm trötthet och vetskapen om flera timmars ytterligare jobb innan hemfärd så tog jag mig i kragen och red Esto i ca 40 minuter i ridhuset. Började med att rida och verkligen bara kastade på sadel och träns, annars hade min sista ork varit förbrukad innan jag hunnit rida. Varför ska just jag vara född med en helt enorm ämnesomsättnig? Om jag inte får äta var tredje timme orkar jag ingenting! Nåväl, det kändes som om det ändå blev ett bra ridpass. Tränade på mycket igångsättningar och avsaktningar, det är det som måste befästas nu. Skänkelvikningarna måste vi också jobba mycket på för de är så himla "futtiga" och han saxar liksom inte riktigt med sin ben. När jag tömkör gör han sina skänkelvikningar hur fint som helst, så jag vet ju att han kan, men från ryggen blir det som sagt bara fjutt.


I lördags förmiddag var det dags för Ingela att få rida sin lektion för Fia, vi har ju sagt att hon ska få göra det åtminstone en gång i månaden. Jag tycker att det är toppen att Ingela kan rida för Fia som varit med hela vägen och verkligen vet hur lilla spöket fungerar. Och jag vet ju att Fia är världens bästa instruktör så det hoppades jag och trodde att Ingela också skulle tycka. Tyvärr var ridhuset uppbokat för en annan lektion, så vi fick hålla till ute. Och vilken värme det var! Tyckte lite synd om alla involverade dels för att det var varmt och dels för att det dammade så hemskt. J-ar vad Ingela och Esto fick jobba! De fick göra lite av varje, tempovariationer i trav, galoppfattningar både från trav och skritt, skänkelvikningar, öppna m.m De var så himla duktiga! Ingela sitter så bra tycker jag. Lite undertempo blir det kanske ibland, jag vet att jag också rider honom så ibland så det är ingen kritik, utan det är lätt att luras av Estos härliga takt och så blir man lite bekväm och sitter och rider med lite bara, fastän han nästan släpar bakbenen i marken. Men i takt med att lektionen fortskred så blev både tempo och form allt bättre.


På slutet tyckte jag riktigt synd om Ingela, för när Esto blev lämnad ensam på banan när Arthur (häst) gick därifrån betedde sig Esto som en DJÄVUL. Upp med huvudet och kutade omkring i en helt okontrollerad galopp och jag trodde nästan att de skulle gå omkull i det lösa gruset ett tag!!! Men Ingela fick tag i honom till slut och då gick han bättre än nånsin! Tyvärr, tyvärr, dog mitt kamerabatteri efter halva lektionen så  jag har inte just den sekvensen på film men jag hann filma en hel del innan det. Ingela ska bara få titta igenom allt och säga om det känns ok, så kommer det i såna fall inom kort en del snuttar här på bloggen. Tog även en del bilder, dock helt kamouflerade av damm, ska höra om jag får lägga upp någon.


Efter den varma och ansträngande lektionen fick Esto en helduschning i spolspiltan. Att han numera accepterar denna typ av behandling är egentligen helt otroligt! Skönt att han börjar bli lite civiliserad. Lunch-hö inne innan han fick gå ut igen, och sen cyklade jag bort till Farmen för att titta lite på hopptävlingarna medan Ingela var snäll och väntade i stallet på att Esto skulle äta upp.


Väl på tävlingen blev det en skön stund i solen innan jag blev indragen som flaggare i sista klassen, men även det var ganska angenämt måste jag säga, i det härliga solskenet och värmen. Vilken härlig dag! Kvällen avslutades med tacomiddag på pappas nya veranda med sjöutsikt. Såg en hel del flyttfåglar som jag viskade hejdå till och kände att jag redan längtar tills de återvänder. Ser inte fram emot vintern!


Kram till alla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards