Direktlänk till inlägg 14 december 2008

Livet i 180...

Av Maria - 14 december 2008 13:19


Hmm, nu har det varit mycket att göra igen i en vecka som inte har med hästeriet att göra vilket betyder dålig uppdatering från min sida! I måndags fick Esto vila, var i stallet rätt sent på kvällen efter att ha pysslat med bloggen i flera timmar på dagen. Ryktade Esto och luftade täckena. Min gosegris var så kelig så.


I tisdags fick jag sällskap av Kicki och Kofri, vi tog en skrittur i mörkret i ca en halvtimme. Det tog en evighet att göra i ordning Esto tyckte jag med martingal, benskydd, reflexer på alla fyra benen och reflexbrösta, reflexväst på mig, först på med skyddsväst under, byta från gummistövlar till inte så leriga stövlar så att sadeln inte ska bli förstörd, på med termoridbyxor över de vanliga ridbyxorna e.t.c, e.t.c....När vi red hemåt var Esto pigg och viftade med huvudet, jag blev rädd att han skulle sätta av i full fart mot stallet men vi red in på banan en stund så att han fick trava och där inne bara dog han efter ca 10 minuters ridning och kändes jättetrött! Jag manade på honom en stund till men sen gav jag mig. Snälla Kicki skjutsade mig i ilfart till Ekerö så att jag precis hann med en buss så att jag var hemma till nio.


I onsdags hade Patricia lilla gubbi själv. Hon skrev ett sms och rapporterade om att Esto känts kanon, som en riktig dressyrhäst, och hon var så glad och nöjd över hur han gått, kul! Jag hade bestämt date med min sambo för en gångs skull och kände mig otroligt rastlös när jag dessutom fick skjuts med en kollega som bor rätt nära mig, jag kommer ju alltid hem sent på kvällarna i vanliga fall, men nu var jag hemma redan tio över fem! Men när jag väl kom igång med att handla och börja laga mat så gick tiden fort. Min sambo kom hem extra tidigt för att vara honom, så vi hjälptes åt att göra klart maten och sen åt vi och tittade på "Bonde söker fru". Maten blev verkligen lyckad, en kycklingwok som jag gör då och då, det är rätt många olika ingredienser i den men den blir oftast supergod (om man får skryta lite). Till efterrätt blev det frukt i ugn med täcke av creme fraiche med riven vit choklad och lite råströsocketr över, mums!

 

I torsdags hade Patricia och jag bestämt att vi skulle försöka träffas tidigt i stallet så att vi kunde rida ut en sväng. Vi kom väl iväg vid tre efter att ha forcerat rätt hårt för att bli klara innan mörkets inbrott :). Jag hade hand om Marino så jag red honom. En och en halv timme var vi ute. Vi red i full fart och hästarna fick springa fort, fort, fort. Vid ett tillfälle blev det dock rätt läskigt, Marino har hackamore för att han fick vargtänder utdragna i söndags och jag fick inte stopp på honom i sista galoppen utan han drog järnet med mig och jag blev lite skraj innan jag kunde få stopp på honom med hjälp av en 90-graders sväng! Läskigt! Men hästarna var ju sååå nöjda och avslappnade när vi kom hem. Men nästa gång rider jag Marino med bett =).

 

I fredags hjälpte Marina mig att mocka och fixa foder för att jag tagit hand om Marino dagen innan, jag skulle nämligen ut med jobbet. Ingen ridning idag alltså och mycket dåligt samvete hos matte...Sammanlagt blev vi 13 kollegor som orkade masa oss ut en fredag. Vi gick till Boulebar på Surbrunnsgatan, riktigt trevligt var det och jag hade såååå roligt! Mitt lag vann Bouleturneringen!


Somnade hemma vid två på natten och sen när jag vaknade (bakis) vid nio var det full fart, gå till Konsum och handla till middagen för mamma och Sara senare på kvällen, och förberedde efterrätten som en riktigt husmor :). Ut till stallet så attjag var där till halv ett ( är SÅ trött på att lägga 2 timmar om dagen på att åka kommunalt, suck) och var, hmm, lite trött och yr efter gårdagen, man ska aldrig ta den där sista drinken, så någon ridning blev det inte tal om. Dessutom var det städ- och pysseldag i stallet så jag kände mig manad att julpynta både vid Estos box ochshettisarna fick en lten kvist på grinden också. Det blev så fint och mysigt, kort kommer!  Tog in Esto för massage och rykt och han njöt i fulla drag men hade nog gärna velat komma ut och röra på sig för han såg riktigt pigg ut och lite snopen när han hamnade ute i hagen igen i stället för att få jobba. Förlåt gubben. Var tvungen att skynda mig hem för att fixa mat och duscha, hade en timme på mig bara innan syster och mor kom. Vi hade det trevligt och maten blev väldigt lyckad, och det var kul att "grabbarna" var med också (mammas och Saras två hundar) men jag var så så trött att jag tyvärr inte ens orkade konversera ordentligt. När mamma och Sara åkte vid tio var jag helt yr och rasade i säng. Sov till tjugo i tio och nu sitter jag fortfarande i morgonrock (kl.13.50) och försöker hitta ork att klä på mig och åka ut till stallet. Måste ju verkligen rida idag men är så sliten! Skulle behöva sitta och ta det lugnt en hel dag, i morgon blir det fullt ös igen. Men Esto måste få sitt så nu får jag ta och rycka mig upp mig och vara lite nyttig. Men jag orkar ju inte....blir nog sen kväll i stallet idag tyvärr...Rapport följer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards