Direktlänk till inlägg 16 december 2008

Anmält mig till hoppträning!

Av Maria - 16 december 2008 22:11


Hej och hå, vad tiden rullar på! I skrivande stund är klockan nästan halv elva på kvällen och jag ska upp väldigt tidigt i morgon, så jag borde gå och lägga mig omedelbums. Min sambo har inte kommit hem än så jag kan passa på att skriva lite utan dåligt samvete och dessutom tycker jag att det är så förbålt (konstigt uttryck) tråkigt att skriva ett inlägg i veckan då jag måste "skriva ikapp" om hela veckan som gått. Jag bloggar ju för att jag tycker det är roligt att skriva av mig i stunden och dela med mig av det som hänt under dagen och inte skriva en lång och platt rapport i efterhand...ja, ni förstår säkert vad jag menar.


I går och idag har jag lånat mammas bil fram och tillbaka ut till öarna. Allt för att underlätta för mig själv så att jag orkar med. Det är bara att bita ihop nu, snart får man sooooova på morgnarna och hinner vara ute under dagstid så att man slipper känna sig fram när man jobbar med sin häst i halvmörkt och rått stall. För att uppmuntra mig själv till att orka kämpa lite extra kände jag att jag var tvungen att sätta upp en ny morot framför min näsa. Jag har därför anmält mig till en hoppträning på lördag för landslagsryttaren Niklas Jonsson (som rider hästen Amorina)!!!!  Han tränar ekipage på alla nivåer så jag behöver inte känna att jag är helt malplacerad utan det är både högt och lågt som dyker upp på de här träningarna (som jag har valt att tolka det i alla fall). Han har haft träningar på hemmmaklubben under hela hösten och i våras också om jag inte missminner mig, men jag har inte känt att jag eller Esto varit redo förut. Jag menar, Estanyo har inte ens velat gå förbi speglarna i ridhuset förut, men nu går ju det bra, och dessutom måste han vara vid full vigör för att orka eftersom vi rider/går både dit och hem (45 + 45 minuters promenad) samt hoppträning i 1,5 timme....Men nu är han så stark och pigg så det ska nog gå bra.


Så vad har vi haft för oss sen sist? I söndags skickade jag sent på eftermiddagen då ångesten över att ta sig ut och hem igen med bussarna blivit alltför stor, ett sms till Patricia och undrade om inte hon hade lust att rida...? Jo, det hade hon och ville gärna göra det! Tur för mig eftersom jag var i en usel form i söndags och bara ville slappa en hel dag vilket jag nu välbehövligen fick. Patricia skickade ett sms och rapporterade efteråt att allt hade gått jättebra men att hon hade kört hårt med honom eftersom han bara hade velat springa, springa, springa och springa först. Hon ville rida honom riktigt trött och det hade hon gjort också, skönt, för det behövde han verkligen! Och som vanligt skötte han sig utmärkt när han fått springa av sig lite först! Det gäller bara att våga och orka komma till det steget, och är det någon som sitter helt lugn medan han busar så är det ju MODIGA Patricia som dessutom red helt utan sällskap och i mörkret! Jag fattar inte hur hon lyckas hålla sig så cool...Hur GÖR du? Tack för hjälpen!


I går var jag pigg efter min söndagsvila och red en timme på banan och Esto kändes kanon. Jag red både med och utan sällskap. Dock blev jag ärligt talat skiträdd när han gjorde en av sina berömda "tjurrusningar" då Simpen som longerades längst ner tydligen hade bockat bakom ryggen på Esto som då FLYDDE i full panik från det läskiga som utspelades bakom ryggen, rakt mot staketet! Jag hann se den vita plaststolpen komma rusande emot mig och hann se framför mig hur de blåa repen sprängdes av Esto och gav förödande brännskador, men jag fick stopp på honom innan fantasierna besannades. Att han reagerar så j-a våldsamt! Han var lite småfjantig egentligen under hela passet, men inte värre än att jag satt kvar och bet ihop, och emellan tramset kändes han helt enkelt fantastisk, kompakt och stark men mjuk, gick i fin form med höjd rygg och var riktigt flyttbar. Han har verkligen blivit mycket bättre på sidvärtes rörelser på sistone. Efter ridning fick han massage och liniment på benen, samt kom på en egen liten stretchgrej för bakbenen och länderna som funkade bra. Avslutade med att han får "buga" för en godisbit så att han stretchar nacken själv :). Usch vad han är bortskämd... :D. Passade på medan jag hade ork kvar att smörja all utrustning och göra rent benskydden extra noga, grejorna har fått ta mycket stryk på sistone och inte fått så mycket omsorg...


Idag har jag tömkört Esto i drygt 5o minuter. Gjorde en massa övningar i skritt och många, många igångsättningar och avsaktningar skritt-trav-skritt för att han ska lyssna på förhållningarna. Det är framförallt bromsen som inte funkar på honom så det tänker jag fokusera på nu. Jo den funkar, men inte så exakt som jag vill, jag vill att han ska stanna på en gång utan tvekan så det jobbade vi på. Sen när jag ville att han skulle galoppera runt mig blir det som alltid att jag bara panikhänger i tömmarna för att jag inte hinner med....och han tycker inte att det är roligt när jag hänger i munnen, så den gångarten får jag bara skippa tills jag har råd att skaffa längre tömmar helt enkelt så ska nog det gå bra. De jag har nu är egentligen Mangos och bara hälften så långa som storhästtömmar, så redan i trav håller jag allra längst ut i dem, men där lyssnar han mycket bättre än i galoppen. Bra motion för matte med det här med tömkörning, jag småspringer ju bredvid för det mesta, ha ha! På slutet fick han trava på lång och låg med lösa tömmar och han sträääckte verkligen ut sig, man riktigt såg hur skönt han tyckte att det var. Efteråt fick han nästan samma kungliga behandling som igår, fast en kortare variant eftersom klockan var åtta när vi kom upp från banan och då hade jag allt arbete kvar...Matte behöver också omvårdnad kan jag tala om, så det ska bli så underbart med julledigt snart...men först siktar vi mot lördagen då vi ska göra bort oss riktigt ordentligt på hoppträningen! Syrran kanske ska dit och filma, så jag lovar att lägga upp lite film i så'na fall. Tog kort på julpyntet i stallet med mobilen bara, men kvalitén blev så usel att jag inte tror att det är ngn idé att lägga upp de korten.  Har ni som läser min blogg och har häst julpyntat något i erat stall? Något trevligt tips kanske?


Känns konstigt att åka bort och fira jul, men ändå bra eftersom jag vet att Estanyo kommer att bli ordentligt omhändertagen av Patricia och inte bara får stå och vänta på motion i en vecka. Åh, vad jag längtar efter ledigt!


Kram till alla från en riktigt, riktigt trött hästägare. Men motiverad just nu i alla fall!

 
 
Ingen bild

Elin & Nevyn

17 december 2008 14:25

hoppträningen kommer att gå superbra!!! Modigt av dig att våga ta steget och vara med! Bugar efter morötter och äpplen gör Nevyn varje dag, mkt bra stretching. Han får sträcka ut halsen åt sidorna också, genom att jag för en äppelbit mot höften på honom och så följer han med med huvudet och får belöningen när han sträckt ut ordentligt:)

kram till er

 
Emilia

Emilia

17 december 2008 17:27

bimer kolla min blogg!!
eller mina bloggar:P

http://bambibusar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

patricia

17 december 2008 21:30

vad kul det ska bli att ta hand om underbara esto! längtar!!!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards