Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

Ridning med sporrar och stallmöte

Av Maria - 27 maj 2009 11:01


Igår blev det dressyr i ridhuset. När jag var ute på äventyr med mammas bil i måndags och köpte lugnande örter så passade jag på att införskaffa mitt livs första sporrar också. Bara ett par juniorsporrar till att börja med, vill inte överdriva. Hade fullt sjå att få på remmarna åt rätt håll igår, vet inte hur länge jag egentligen höll på, goddag yxskaft, fick också bända ut dem rätt rejält för att de skulle gå på mina Cavallostövlar som jag förresten "ropade in" på Tradera och fick för några dagar sen, ett riktigt fynd! Köpte dem för 630 kr plus frakt och de var i stort sett i nyskick. Dock så måste jag också skaffa stövelpådragare snarast, håller på att förstöra både rygg och stövlar som det är nu. Kunde sen stövla ut till stallet och sadla och tränsa lite kvickt. Hade varit duktig och åkt buss till satllet på min håltimme (!) tidigare under dagen och illa kvickt mockat och fixat foder, och sen åkt tillbaka till jobbet för att konferera och sedan tillbaka till stallet för att rida lite snabbt och sen närvara på stallmötet 18.30


Hann rida ca 30 minuter innan jag var tvungen att skynda mig till mötet. Oscar och Anso red lektion för Emma Karlsson (med Farradera). Jag vill också börja rida för henne, hon verkar så himla bra! Blir alltid superinspirerad när de andra rider för henne. Tyvärr finns det ingen plats för mig just nu, men jag står på kö kan man säga. Hoppas, hoppas, att jag kommer att få plats så småningom, behöver verkligen träna regelbundet även om jag kommer att fortsätta för Fia såklart också, men det blir ju inte alltid 1 gång / vecka. Red iaf runt under tiden de dressyrade med Emma och lät mig inspireras!


Det var första gången jag red med sporrar, Fia har ju tyckt att jag ska börja lite försiktigt med dem. I början hände något som inte var så kul, men ingen fara, och som inte hade med sporrarna att göra, babbligt blir det idag, en annan häst som också var lite på tårna skyggade till rejält för något utanför ridhusporten och kastade sig in mot mitten vilket skrämde upp Esto som också kastade sig inåt och satte av i full fart in mot mitten med teleskophals. Dock stannade han när jag tog ordentligt i honom, skönt, då fick han klapp på halsen. Mitt hjärta hann dock rusa till sig rejält, blev så himla överraskad, han hann komma upp i rätt hög fart och som sagt, han är så jäkla vinglig att sitta på när han gör sådär. Men jag red sen på som om inget hänt fastän jag ändå hann bli rätt darrig i benen av adrenalinrushen. Men sen gick han såååå lugn och fint och jag vet inte om det var för sporrarna, men jag tror faktiskt det, som hans form var såååå fin och stadig med mer bakben än han brukar bjuda på. Vi kändes som ett ett tag, och han lyssnade verkligen på mig! Satt ner mycket i traven och red skänkelvikningar som han nu med min förstärkta skänkel verkligen gjorde bättre än han brukar. Han brukar förflytta sig lite mesigt, men idag trampade han på ordentligt och tog för sig mer, ett kort tag fick jag verkligen in den där rätta känslan, en helt tvåtaktig rörelse som jag bara gungade med i åt sidan, så att det kändes som om vi dansade några steg ihop :).


På stallmötet fick vi veta hur det är tänkt att hästarna ska gå ihop i sommar. Esto ska gå med om det var nio andra hästar tror jag,i den allra största beteshagen som det finns lite skuggande träd i och så, så det känns bra. Den 15:e släpper vi dem. Måste vara flitig med betandet för hand nu fram till dess så att hans stackars mage hinner med. Skulle ha tagit träckprov igår men Esto hade inte gjort ifrån sig något i boxen när jag åkte hem, så jag hoppas jag hinner lägga det på lådan idag i stället, dock måste det bli någon sista-minuten-låda för till klockan sex hinner jag inte.


Idag, onsdag, blir det i alla fall lektion för Fia. Hoppas det går bra.


Kram!

 
 
Li´l Sis

Li´l Sis

28 maj 2009 13:26

Ändra min länk till blogen hörru:-)

http://www.sara-teitur.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria & Esto

2 juni 2009 08:20

Så fort du uppdaterar bloggen ska jag göra det ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards