Direktlänk till inlägg 5 augusti 2009

Lektion med Fia

Av Maria - 5 augusti 2009 22:55



Idag var det dags att rida för Fia igen. Jag hade tvättstuga hemma och kom inte iväg för att ta in Esto för sin middagsvila, så stackarn hann bara vila i en knapp timme innan jag sadlade och tränsade. Det var så varmt idag! Blev alldeles paff av hur hett det var ute på ön för i stan var det inte alls samma värme. Esto stod och dåsade i skuggan i skogsdungen när jag kom, tur att den finns där för hästarna att gå undan i. Tycker synd om de hästar som går i fälthagar på bete där det inte finns ett enda träd utan där de är helt utlämnande åt solens obamhärtiga strålar, usch. Lektionen gick iaf mycket bra, fick beröm av Fia för allt jobb jag lagt ner och hur stadig och fin han börjar bli i formen och att hans galopp blivit mycket stadigare och att min sits har förbättrats. Sånt är ju alltid kul att höra, allra gladast blev jag nog av det sistnämnda för jag har haft såna komplex för min usla sits sedan jag blivit filmad och för första gången fick se hur jag egentligen beter mig i sadeln. Det var bara att tacka Fia och påminna om hur stor del hon själv har i all utveckling. Nog för att Estanyo och jag jämfört med de andra ekipagen på Berga inte har kommit särskilt långt eller kan särskilt mycket alls, men man ska ju som bekant inte jämföra sig med andra...:)


Idag fick vi öva mycket på den förvända galoppen, svårt! Det går bra om vi får fatta rätt galopp och sen byter varv och bara håller igång. Men att fatta förvänd galopp i rätt varv det är bara heeelt omöjligt! Det får vi träna mer på till nästa gång. Annars körde vi en hel del tempoväxlingar i trav och lite öppna på den öppna delen av volten. Den ökade traven kommer att bli helt kanon och är nog hans starka sida. Sidoförflyttningar och att böja sidorna i galoppen är dock något han har jättejättesvårt för! Men skam den som ger sig…


Måste också berätta om en grej som jag har gjort ett tag nu med Esto. På väg tillbaka till betet, en kort promenad på vad kan det vara, 50 m eller så, har jag börjat ta med mig ett jättestort orange paraply som finns i stallet, i ena handen. Just för att det värsta Esto vet förutom barnvagnar och skrikande småbarn är just paraplyer. Stackarn går med uppspärrade ögon och fnyser åt paraflaxet men han följer iaf med och det går bättre och bättre för varje dag! Det måste se ganska roligt ut när jag går där med ett jättestort paraply över huvudet mitt i solskenet och en vit liten häst som trampar på lite tveksamt där bakom, ha ha! Men det är jättebra träning. Något annat som jag börjat att göra är att jag när jag leder Esto tillbaka till stallet från ridhuset tvingar in honom mellan de parkerade transporterna och så får han stå där med mig en kort stund. Han avskyr nämligen trånga utrymmen och hatar ju som bekant allt som ens kan liknas vid transporter. Det går också bättre och bättre.


Bilden nedan är från måndagen, jag har klippt bort kompisens brorsdotter eftersom jag inte ok:at med hennes föräldrar, men ville så gärna ha med en bild på min gamla fina gubbe. Älskade Mango. Nu har vi haft honom i 22, 5 av hans hittills 23 levnadsår!


Kram!


 
 
Ingen bild

Isse

6 augusti 2009 18:47

Det ser skitroligt utnär du går med paraplyet!! HAHA... Färgen och Sune´s tveksamhet gör bara det hela ännu roligare.

kram

 
Ingen bild

Maria & Esto

10 augusti 2009 00:57

Ha ha, jag kan bara hålla med...=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards