Direktlänk till inlägg 17 augusti 2009

Hejdå bete och hej hetsporre

Av Maria - 17 augusti 2009 21:19


Det dumma när man uppdaterar så sällan som jag gjort på sistone är att jag glömmer bort vad jag gjort under veckan! I tisdags kommer jag iaf ihåg att det gick bra igen att få in skrället (läses med kärlek) från betet, men bara för att jag mutade honom med morötter hela vägen :). Städade skåpen gjorde jag i onsdags och det känns så skönt att öpnna dörrarna dit nu och känna att jag har en bra  överblick över mina saker och  att allt ser prydligt ut.


Sammanlagt blev det bara 4 dagars ridning förra veckan. Mycket pga att Esto varit så slut när han tagits in från betet att jag bara inte haft hjärta att sitta upp på honom. Under torsdagen fick Esto klara sig själv på betet, var bara där före jobbet och släppte ut. Hade nämligen upprop på univ. direkt efter jobbet. Torsdagen var för övrigt den sista dagen på min anställning på skolan. På fredagen tog jag in honom från betet för gott. I lördags var jag och min sambo ute och vandrade längs en vandringsled i 14 km och vi hade en underbar dag, vi fick t.o.m se havsörn! En mäktig syn. Jag skulle ridit ut med Isse efter det men hon fick förhinder och utan sällskap vill jag inte ge mig ut på långtur  så han fick stå.


I söndags  var det lektion för Kajsa Renkfors och helt plötsligt, efter två nätters sömn inne, hade min halvsega beteslunkentuss förvandlats till en uppblåst halvvild hetsporre!Visserligen blir han mycket svårare att rida eftersom han ser spöken överallt och bara studsar av energi, men samtidigt är det mycket roligare att rida en häst som orkar röra sig med massor av energi och av egen kraft och som man inte behöver tjata fram. Och han blir sååå tjusig med det där lilla extra krutet! Som vanligt var det lärorikt och inspirerande att rida för kajsa. Idag blev det letkion igen, för min  älskade Fia den här gången, eftersom hon ska vara bortrest resten av veckan. Det var också kul och Esto var ännu hetare idag! Men jag lyckades hålla mig lugn så allt gick bra. Vi tränade lite inför LB:3:an på Farmen den 5:e som jag redan nu drömmer mardrömmar om...hugaligen.


Den här veckan måste jag ta och träna lite hoppning också. Det är kul med Estos nya energi men det kräver ännu mer av mig vad gäller att se till att han får utlopp för sin energi. Håller på och lägger upp nya annonser på nätet för att leta ny medryttare eftersom Jessica inte anser sig ha tid att fortsätta. Ser inte fram emot hela den här jobbiga processen igen, men jag måste ha en medryttare, annars har jag inte råd att stå kvar på Berga, särskilt inte nu när jag inte har något riktigt jobb. Allt känns ganska svart på den fronten just nu. Känner mig obehövd. Tur att Esto finns även om jag inte alls har råd att ha honom, och Calle stöttar mig också på alla sätt och vis. Jag tar mig nog ur det här också. Har iaf fått besked från universitetet att jag får tillgodoräkna mig mitt examensarbete från molekylärbiologin eftersom den är gjord på magisternivå! Märkligt kan jag själv tycka, eftersom den inte har ett dugg att göra med läraryrket, men inte mig emot. Det betyder att jag helt plötsligt efter år av tragglande med distansstudier vid sidan av jobbet bara är en enda 5-veckorskurs från att få lärarexamen! Ska bli skönt att få behörigheten på papper. Hoppas att jag får fast tjänst så fort som möjligt så att jag kan börja få en drägligare tillvaro.


Måste komma ihåg att ringa veterinären i morgon, för att få tävla den 5:e måste Esto vaccineras innan den 25:e augusti! Hade helt förträngt att det var ett helt år sen sist.


Kram!

 
 
Ingen bild

Syrran

21 augusti 2009 10:45

Back to basics.....jag finns på min gamla blogg nu igen..ja jag vet, hoppa dit och hoppa dit...nya adressen är www.sarabimer.bloggagratis.se...hi hi...

 
Ingen bild

Maria

22 augusti 2009 10:24

Men gud vad du håller på! Nu ändrar jag länken för sista gången...:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards