Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Omväxlande vecka

Av Maria - 22 augusti 2009 11:13

Ännu en vecka är till ända! Jag fattar inte var tiden tar vägen! Den här veckan har gått ut på att försöka ordna upp min arbetssituation. Fortfarande är det mycket som hänger i luften och det kommer att bli ett himla pusslande med scheman och lektioner för att försöka få ihop lite timmar. Under tiden har jag ordnat med lite jobb på fritidsverksamheten på "byns" låg- och mellanstadieskola. Jättegoa ungar, trevliga kollegor och bra att få jobba lite. Dock inte vad jag skulle kunna tänka mig att pyssla med resten av livet men det var ju inte heller tanken. Har jobbat ons-fre och en stor skillnad från lärarjobbet är att man har mycket mer energi efter jobbet än vad jag haft tidigare. Alltså har Estanyo fått ett omväxlande program denna vecka.


I tisdags, dagen efter Fialektionen, hjälpte underbara Anso mig med markarbete i ridhuset. Jag hade tur och bara ett annat ekipage befann sig i ridhuset och för henne var det helt ok att vi skuttade lite. Anso är en fantastisk hjälp. Hon är lugn och har erfarehet av stirriga araber :). Vi gick över cavalettibommar och skuttade över små krysshinder med målet att bara kunna bestämma tempo och riktning. Anso var uppfinningsrik och ändrade på hindrena/bommarna hela tiden så att det alltid fanns något nytt för Esto att titta på. Som vanligt var han tittig så fort något var nytt, och några tvärnitar blev det tyvärr, men som vanligt går det bra på slutet när han kommit igång och tittat igenom allting. Önskar bara att jag kunde slippa den här första fasen med protester och upphetsning över alla läskiga bommar. Jag fattar fortfarande inte vad det är som gjort att han blivit såhär, vi har aldrig varit med om något läskigt när vi hoppat, och ändå har han blivit så osäker jämfört med hur han var förut då hoppningen bara var något kul och okomplicerat.  Det är verkligen ett mysterium.


I onsdags blev ridningen härligt spontan. Efter att ha jobbat hela dagen med fantastiskt väder ute ville jag inget annat än att rida ut när jag kom till stallet. Tur hade jag och fick sällskap av Anja och Eva som precis kommit dit och också hade tänkt rida ut. Det blev en härlig drygt en timme lång uteritt i skog och mark. Estanyo skötte sig jättebra och jag njööööt verkligen. Vi vågade oss till och med på en galopp uppför backen i den före detta motionsslingan, resten av varvet travade vi och den övriga turen gick i skritt. När vi skrittade hemåt gick sensommarsolen ner över vajande gula sädesfält och hela världen lyste av ett varmt gult sken. Det är ett sånt där ögonblick som dröjer kvar på näthinnan. Tur att jag verkligen präntade in den synen, för igår när jag cyklade upp till stallet hade skördetröskorna varit framme och sädesfälten förvandlats till stubbåker...som man ändå inte får rida på, suck.


I torsdags blev det planerad vilodag och bara mockning, foderfix och rykt. Är noga med Estos ben eftersom han börjat få flugägg på benen (inte mycket alls, men några enstaka) så jag håller efter ordentligt med ryktsten och alla äckliga medel som jag har att smörja och spreja på benen och det har hjälpt, de senaste dagarna har det inte funnits några ägg alls på benen.


På torsdagskvällen träffades jag, Marina, syrran och Patricia hemma hos Marina för en nyinstiftad tradition som vi ska försöka hålla liv i, superbra initiativ Marina! Vi fikade på en massa gott, snackade häst och kollade på mängder av film eftersom Marina och Patricia flitigt filmat en hel del av det dom gör med Marino. Esto var också med på en del av filmerna och det var kul att se eftersom jag inte sett det tidigare. Bl.a höll vi alla fyra på att helt enkelt garva ihjäl oss åt en film som gjordes när Marina och Patricia var på Berga tidigare i sommar och löshoppade, Esto var också med och jag vet att jag skrivit om det tidigare på bloggen. Det var både sättet på vilket det hela filmades och våra försök att styra hästarna på rätt hinder som utgjorde det mest komiska jag sett på länge! Det såg som om vi hade bly i dojjorna där vi kutade runt i ridhuset och gjorde det ena krummare språnget efter det andra för att få hästarna dit vi ville ha ha! Kapten klumpfot var namnet! Kul också var det att se några snuttar från senaste hoppträningen med Niklas (den i helveteshettan). Marina ska fixa det på skiva till mig så kan jag dela med mig här på bloggen sen.


I går var det etthundra steg tillbaka för mig och Esto kändes det som. Fy 17 vad uselt det gick att rida. Vi var ensamma i ridhuset (tack och lov som han höll på) med ösregn utanför. Försökte träna på moment ur LB:3:an, men om det fortsätter på det här viset tänker jag stryka mig ur tävlingen. Min häst förlorade helt plötsligt förmågan att gå i form i galoppen och att styra honom dit man ville var bara att glömma! Vänster galopp vägrade han att fatta, körde upp teleskopet och nästan "backade" in i galoppen i fattningen och rusade sen i förvänd galopp med huvudet rakt upp! Jag fattar inegnting! Han har aldrig betett sig så förut! Vet inte om det var torsdagens vila som gjorde honom på bushumör, eller om han hade ont någonstans. Bytte varv och fattade höger galopp och fick hålla i honom ordentligt för att det inte bara skulle bli sken! Han fick springa runt runt tills han började slappna av och började frusta. Då bytte jag till vänster varv och nu gick det plötsligt att fatta rätt galopp även där! Jag tyckte inte att han kändes stel någonstans men det är svårt att säga, jag tycker inte att jag är så bra på att känna sånt. Konfunderad gav jag mig efter det och han fick trava sig lång och låg innan vi helt sjöblöta av svett knallade tillbaka till stallet. Mysko!


Idag ska jag och Isse rida ut, och i morgon kommer en av de tjejer som svarat på min medryttarannons och provrider Estanyo. Hoppas jag kan hitta någon som funkar med honom!


Kram från en som funderar på att skita i allt vad tävlingar heter ett tag framöver...

 
 
Joella

Joella

24 augusti 2009 17:02

Hej!
Det låter ju mysigt att jobba lite på lågstadiet. Kommer ihåg när jag vikarierade på olika lågstadier...barn i den åldern är ju helt underbara!!!
Själv väntar jag på att jag ska få mina kursböcker så att jag kan börja läsa...
Du, jag har också en blogg, eller en fotoblogg.
Kram kram.

http://joellamarialinn.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards