Alla inlägg den 2 september 2009

Av Maria - 2 september 2009 09:20


Nu var det länge sen jag uppdaterade igen. Orkar inte oja mig över det nu när jag äntligen sitter framför datorn oc har lite tid över. Man jag kan bara säga att jag inte haft en sportslig chans att hinna med bloggen sedan sist. Det har varit standard att åka hem från stallet kl 9 och därmed vara hemma 10 på kvällen. Och så upp 6 varje morgon. De dagar då jag kunnat komma hem tidigare har det varit tvättstuga eller liknande exotiska äventyr i hemmet som gällt. Men jag ska verkligen inte gnälla, utan är tacksam att jag överhuvudtaget kan ha häst och har lite jobb och vänner som orkar med mig trots att jag sällan hör av mig:).


De två största händelserna under veckan som gått är att jag har hittat en ny medryttare till Estanyo och att jag försöker fokusera träningen med tanke på lördagens tävling. Det förstnämnda har gått väldigt bra och nu har jag hittat en toppentjej som rider Estanyo två gånger i veckan. Hon är en mycket duktigare ryttare än jag egentligen, och jag hoppas hon orkar hänga i ett tag med min knasiga häst, hon skaffar säkert egen häst längre fram. Det sistnämnda har gått skitdåligt och jag vet inte vad som har hänt med Estanyo, och det är så typiskt att det händer nu när träningen har gått som på räls under en period och när vi nu är anmälda till tävling på lördag. Är osäker på om jag kommer att ställa upp på lördag.


Det är som att djävulen flugit i Estanyo igen. Han är så mota tvärs så det liknar ingenting. Önskar att han kunde tala, har han ont någonstans eller är han bara utled på träningen? Han har ju fått jobba 6 dagar i veckan under de tre sensaet veckorna. Han går iaf emot i det mesta av ridningen men samtidigt rör han sig jättefint när han väl går rätt och jag kan inte hitta några ömma punkter. Han var lite stel i vänster baklår ett tag, men det har nu släppt men han är lika "tjurig" för det. Vad har hänt?! Igår red jag lektion för Fia. Det såg ut ungefär som det gjort de senaste två veckorna, dvs han börjar att gå emot så fort man ska jobba honom i form. Så jobbade jag honom jättemycket på voltspår och med utåtställning för att få med ytterbogen. Efter ett tag (mycket längre än vad som är vanligt) slappnar han av och börjar lyssna och hittar en jättefin form. Så länge man travar...sen kommer galoppen och då skiter sig ALLT. I stället för att bara rulla in i galoppen som han gjort helt odramatiskt och som verkligen varit en av hans starka sidor, de underbara galoppfatningarna, så står han på stället och bara studsar upp i galopp med huvudet rakt upp och i vänster varv har det oftast blivit fel. När man då bryter av och ska trava ner honom i form igen så vägrar han att just trava utan fattar fel galopp igen, eller rätt, men utan att man lagt till galoppskänkel och helt utan balans utan bara huvudet upp så att han nästan nockar en och när man sen ska bryta av till trav igen så funkar heller inte bromsen! Vi övade även på programmet (LB:3) igår, men vi kom inte ens igenom hela programmet för att han bara krånglade, och vi höll ändå på i 70 minuter innan han gav sig (efter att Fia suttit upp och ridit honom ut ur studsandet vilket tog ungefär 5 minuter). Jag kunde inte ens rida in längs medellinjen och göra en korrekt halt. Nej, han segar sig in halten och går emot handen, och när han väl stannar och man ger eftergift så går han framåt igen eller skjuter ut rumpan till höger. När man så korrigerar rumpan rör han sig framåt igen. Sen drar han till höger resten av uppridningen. När vi väl hade tagit oss igenom de här svårigheterna så gick allt superbra fram till galoppprogrammet då djävulen tittar fram igen och han bara springer och det är omöjligt att ens få runt honom på en 15-metersvolt.


Fia tyckte inte att det kändes som om han hade ont någonstans men samtidigt är det ju svårt att säga som hon uttryckte det. När han väl slutade strula med galoppfattningarna var han helt UNDERBAR att se på, och Fia sa även hur underbar han är att sitta på när han rör sig sådär. Hans rörelsemekanik i de där lägena är så att man bara häpnar.


Igår morse hade han även betett sig på samma sätt med min medryttare vilket ju inte känns så kul. Ja, jag vet inte vad som hänt. Jag har lite olika teorier men vi får se vad som händer. Typiskt att det hände nu som sagt var när det är så sällan vi tävlar. Jag som löst lokallicens och allt bara för lördagen. Men jag rider inte om inte problemen vänder innan lördag. Jag ska rida för Fia en gång till innan lördag så får vi se. Jag tror ju mest på att det är mentalt och det tror Fia mest på också men vi får se. Han är ju så känslig och så jädra smart så att man häpnar. Jag vet t.ex att första gången han gjorde såhär med galoppen för ett par veckor sedan så trodde jag att han var irriterad av att sadeln åkt fram lite, följaktligen bröt jag av, satt av och sadlade om. Samma sak gjorde jag nästa gång han strulade. Jag lovar att det räcker för att han ska kunna sätta ett sådant beteende i system. Han är den skarpaste av hästhjärnor där ute. Han slipper gärna arbeta om han kan lura sin ryttare så vi får se om det räcker att Fia red till honom i måndags, i såna fall var det bara en mental grej som kan bero på att jag bara en eller ett par gånger gjort något som han tolkar som en eftergift om han studsar lite.


Äventyren fortsätter...

Ovido - Quiz & Flashcards