Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

Long time, no update!

Av Maria - 2 juni 2009 08:21



Usch vad drygt det är när man inte uppdaterat på ett tag och har massor att skriva om...egentligen vill man bara skriva från hjärtat lite varje dag men nu blir det en ansträngd sammanfattning...


I onsdags red jag alltså lektion för Fia. Det gick ganska bra men det märks att det blir alldeles för sällan när det blir varannan vecka. Egentligen skulle vi behöva lektionsridning två gånger i veckan för vi har SÅ mycket att träna på. Vi jobbade mycket på galoppen, där har vi massor att göra.


I torsdags eftermiddag vågade jag mig på en kort skrittur ute. Inbäddad mellan supertrygga Kofri och Bollan och med det nya bettet gick det jättebra. Tack tjejer för stödet! Eftersom Esto har börjat reagera när man borstar/trycker på korset hade jag bokat tid för suveräna ET-Malin till i torsdagskväll. Hon sa på en gång att han blivit så mycket bredare i kroppen. Hans korsproblem är inte helt bra men hon tyckte att han blivit bättre. Han svarade mycket bra på behandlingen och som vanligt var han väldigt, väldigt medgörlig med Malin och gjorde det han skulle även när det tog emot lite. Hans nackspänningar hade blivit mycket bättre, skönt! Han fick även akupunktur och svarade mycket bra på det, Malin blev lite förvånad över hur bra han tog det med tanke på hur lättstressad han är. Men han stod och slappnade av helt. Jag ska fortsätta att behandla med Arnika själv på problemområdena, samt fick en övning jag ska göra med svansen, lyfta den rakt upp och göra halvcirklar åt sidorna. Vi får se när Malin kommer nästa gång, skulle tro om en eller ett par månader. Plånkan ekar tom...


Efter behandlingen får man bara jobba lätt från marken och utan att spänna in eller liknande, så i fredags tog jag en promenad runt sommarhagarna med sällskap av Isse, och då gick allt lugnt tillväga, skönt! Efter det hjälpte jag Isse med Ringo, de skulle prova att hoppa. De var superduktiga och Ringo hoppade riktigt bra. Dock ska de inte göra detta med westernsadel nästa gång, den höll nästanpå att slunga av Isse! Funkar på skutthöjd men när vi sen ska höja kommer det inte att vara lämpligt. Men de var båda jätteduktiga så i höst kanske jag kan få sällskap till någon clear round på Farmen!

 



I lördags, i hettan, blev det inte ens en promenad utan bara pyssel och betande.


I söndags skulle Isse och jag rida på kvällen. Det hade ju varit en lång och het dag och ingen av oss ville rida på dammig och stenhård utebana och definitivt inte i ett svettigt ridhus. Alltså längtade vi ut i skog och mark, men vi har ju båda unga och lite halvt hoppiga hästar som inte är särskilt säkra ute så vi tvekade lite. Maggan som stod bredvid när vi planerade ridningen undrade om vi skulle dra ut i krig?! Konversationen mellan mig och Isse gick väl ungefär: " Men om vi bara skrittar?" "Ja, vi tar det lugnt". "Vi rider inte så långt"" Vi har ju mobiltelefonerna om nåt skulle hända", "Västarna har vi på oss såklart", "Jag tar det skarpa bettet”, ”Ja, och fäst tygeln längst ner så får du bättre hävstång”…osv!  Till slut hade vi rustat oss med rätt grejor och rätt inställning och red ut på våra två hoppetossar. Antagligen hade solen som stekt hästarna hela dagen utan att de kan gå undan i skugga någonstans, tagit ut sin rätt, för de var såååå lugna och fina. På hemvägen låg Esto på bettet som vanligt, men med stången håller han inte på och grejar lika mycket med munnen och jag behöver bara ta lite lätt i honom så ger han sig. Han sänker gärna huvudet väldigt mycket ibland men det gör inget eftersom jag bara har det här bettet som en trygghetsgrej och inte tänker dressyra med det.V'ldigt duktig p[nke fick m[nga klappar p[ halsen under ridturen idag, och jag kunde t.o.m njuta lite!


I går måndag kände jag att Esto skulle behöva dressyra. Det var fortfarande knallhett ute så jag tog in Esto och Isses hästar redan vid tre. De tyckte det var jätteskönt att komma in. Tyckte synd om Isse som varit så allergisk OCH förkyld dagen innan att hon knappt kunde andas, att jag mockade åt hennes två pållar och la in ny torv till dom och fixade vattenkopparna, så behövde hon iaf inte göra det sen när hon kom till stallet. Esto var på kelhumör och hängde efter mig som ett litet barn inne i boxen när jag mockade. Han tiggde om att bli kliad så jag gjorde det, men han blir liksom så till sig att han vill nafsa lite på en tillbaka, så man får akta sig lite. Supersöt var han i alla fall och vi stod och utbytte lite andedräkt och jag ryyyser när han pillar i min nacke. Tur att inte min sambo följer bloggen, han skulle väl blivit avis av att läsa det här ;).


Orkade inte rida ig[r eftersom jag åkt runt i hela Stockholm och uträttat ärenden och då kommunalt under drygt fyra timmar i hetta. Och luftkonditioneringen funkade inte på alla bussar jag satt på kan jag säga…Erbjöd Anso att rida i stället, vi har ju pratat om att hon skulle prova honom någon dag, och hon tackade ja!


Provade med en padd under sadeln eftersom bakvalvet ligger lite, lite, i bakvikt, men padden blev för tjock så stackars Anso fick rida i en sadel som nästan tippade henne lite framåt, men hon red honom ändå så himla bra! Jag filmade lite och skulle gärna lägga upp filmerna på stört, men just nu funkar inte Youtube att lägga upp något på, pga webunderhåll står det. Hoppas det kommer igång snart.


Anso är en riktigt duktig ryttare, och hon plockade fram Estos bästa sidor men utan att vara stenhård mot honom vilket var väldigt roligt att se! Kul at det funkar att vara lugn och mjuk så att det inte behöver vara krig varenda gång innan han ger sig. Men han har också varit väldigt lugn och avslappnad de senaste dagarna, säkert en kombo av att Malin varit här, då brukar han hålla sig lugn några dagar, säkert skönt när spänningar i kroppen släpper, samt ansträngande hetta, och kanske att örtfodret börjar kicka in så smått? Fast det har bara gått en vecka sedan jag började med det. Måste försöka hinna fixa kolla masken idag, vill gärna släppa på bete redan till helgen i stället för att vänta en vecka till. Problemet är att det är rätt långt till närmsta brevlåda från stallet, och jag åker ofta hem för sent för att jag ska hinna lägga på något. Men idag ska jag nog cykla till stallet från jobbet, så då hinner jag det. Ha det bra! Kram



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards