Alla inlägg den 29 april 2009

Av Maria - 29 april 2009 21:39


Är så trött...så idag blir det ett kortare inlägg. Fia kunde inte komma och hålla lektion p.g.a ett jobbmöte så jag ringde Jessica och frågade om vi skulle hjälpas åt att hoppa lite. Sagt och gjort. Underbara Anso lånade generöst ut sin gamla Stübben så att vi kunde prova att hoppa med en hoppsadel. Hon ska sälja den så småningom. Vi fick också låna en suverän tempurpadd som jag måste skaffa mig och med den passade sadeln helt okej, tusen gånger bättre än Zaldin som vi provade för ett tag sen, den klämde åt runt manken. Vi måste ju skaffa en hoppsadel om vi ska hålla på och skutta lite mer! Så nu är jag spekulant på sadeln men Anso måste få tid att hitta en ny sadel också såklart. Anso och Bollan ville ha sällskap i ridhuset och efftersom ingen annan var i stallet beslöt vi att hoppa i ridhuset i stället för utebanan som just nu är dammig och stenhård.


Började med bommar och sen byggde vi upp med hjälp av sockerbitar och till sist dessa ihop med ett par hinderstöd till en oxer på kanske 80-85 cm. Nu blev det så att jag aldrig fick sitta upp (snyft) för Jessica tyckte det var så kul att hon fick hålla på till han var sjöblöt av svett. Och det är hon väl värd! Anso satt av på slutet och hjälpte Jessica med lite tips vilket mottages tacksamt etfrsom jag är helt värdelös på att se just vad som behövs i hoppningen, i dressyren är det lite lättare för mig att vägleda. Sen är ju Jessica också envis som en åsna (sorry gullet men jag vet att du tar det på rätt sätt- med kärlek!) och lyssnar nog hellre på någon annan än mig som jämt håller på och förmanar ;).


I början var Esto helt hopplös, bara stirrade på hindret och vägrade först att ens gå över de färgglada bommarna, vet inte varför för han har aldrig hållt på så förut, och bara sprang med huvudet rätt upp som en hjort med världens underhals och vägrade lyssna, men sen gav han med sig lite mer och på slutet med Ansos tips och när hindret komit upp lite i höjd och Esto taggat ner en aning såg det huuuur bra som helst ut, han gjorde några riktigt fina språng och efteråt fick nöjd hoppälskande grålle gå med matte förbi utebanan hem för att skritta av. Nästa gång är det baske mig min tur! Är SÅ hoppsugen!


Kram på er alla!

Ovido - Quiz & Flashcards