Direktlänk till inlägg 19 april 2009

Datastrul och ändrade planer

Av Maria - 19 april 2009 15:38


Okej. Det VÄRSTA som finns måste vara strulande datorer. I alla fall så är det så för mig. Finns löjligt nog absolut INGET som får mitt adrenalin att rusa till huvudet och göra att jag röd i fejset sitter som en dåre och skriker allehanda svordomar och avskrädesord. Har försökt i 5 timmar (!!!!!) att lägga upp en filmsnutt när jag rider Esto, men nej, det går inte, uppladdningen avbryts och jag fattar inte varför. Så filmsnutten får jag lägga upp när jag sitter framför datorn hemma i Sumpan, den strular nämligen aldrig vad gäller de här bitarna. Mammas som jag sitter vid nu dyker det dock alltid upp en massa mystiska problem med.


I fredags hade jag en riktig skitdag från början till slut. Tungt på jobbet och hade en oro i kroppern och var skitirriterad på allt och alla och SÅ trött! Kom inte iväg i tid från jobbet och min planerade långpromenad i solen i skogarna runt Berga med mammas hund Douglas inskränktes till 40 minuter innan det var dags för mig att ta intaget. Givetvis ringer mobilen ett par gånger under tiden och irriterar mig, samt att Douglas som inte klarar att bli lämnad "ensam" utanför stallet sitter och tjuter. Jessica dök upp mitt i virrvarret och försökte dra ut en söm ur Estos högra framhov som satt kvar efter att han slitit av sig skon samtidigt som jag sprang fram och tillbaka med hästarna. Hon hade dessutom tagit med sig en begagnad hoppsadel från turridningsstallet där hon jobbar som skulle provas ut. Dessutom fortsatte jag att jaga hovis och när jag äntligen fick tag på honom visade det sig att han fått körkortet indraget i en månad för fortkörning så han kunde inte komma och slå på någon sko. ÅÅHHHH! Fick tag på en annan hovslagare ungefär 10 minuter efter att han bestämt sig för att ta kväll så det var bara att boka tid med honom till dagen efter.


Esto var jätteöm i sin "nakna" fot och gick inte helt rent så stackars Jessicas ridning minimerades till ca 10 minuter i ridhuset bara för att prova ut sadeln. Tyvärr passade den inget vidare och sen lämnade jag henne med all skötsel själv men jag var tvungen att åka...inte för att ta helg utan för att fortsätta till det andra stallet där Mango står. Fredagar är syrrans mockdag där så jag och mamma vill hjälpa till med de så gott det går. Vi mockade alla 6 boxarna medan Sara longerade Teitur och sen PHU var det äntligen äntligen slut på dagen. När jag kom hem förstod jag varför jag varit så irriterad...jaha dags igen för den där veckan, hade inte koll på det, inte konstigt att jag helst ville mörda varenda människa jag såg...hi hi!


Lördag morgon, upp hyfsat tidigt för att hinna till stallet till hovslagaren skulle komma. Hade planerat den här dagen noga, hovslagare 10, Fia kommer och rider 11, Patricia kommer för att hälsa på vid halv 11, laddad kamera med t stallet för att filma Fias genrep inför tävlingen. Fick sms från Fia kvart i tio att hon inte kunde komma p.g.a att hon blivit tvungen att åka in t stan och jobba!!! Näej...vilket antiklimax. Så efter skoningen (som kostade 150 kr! Är inte det jättemycket för att slå på en sko, visserligen en ny sko men ändå?!) var det bara att ladda för att rida själv och så fick Patricia filma mig i stället.


Två ekipage var i ridhuset när vi kom ner men de gick båda efter 5 minuter så då blev Estanyo jättespänd eller mer okoncentrerad kanske. Var mer nervös idag när jag red än tidigare, men efter att ha upprepat mitt mantra så kändes det bra efter ett tag. Estanyo vägrade blankt att böja kroppen så jag fick bråka mycket med honom, han ville absolut inte gå i någon öppna och inte spåra i någon volt utan helst springa rakt fram. Efter att ha kollat på filmerna som snälla Patricia grejade insåg jag att vi kan ha en rätt dålig dag och att det ändå inte ser helt för j-igt ut. Framförallt har hans galopp blivit så mycket bättre, och det var därför jag ville lägga upp filmsnuttarna, men jag lovar att göra det så fort jag åker hem till Sumpan vilket blir i mitten eller slutet av veckan någon gång.


Nyttigt såklart att se sig själv rida men också fruktansvärt...jag har alltid haft en ganska usel sits. Mina höfter har blivit bättre på att följa med men jag måste öva på mina hemska armbågar. Jag rider ju med raka armar och fladdrande händer, USCH! Måste också lyfta blicken och framförallt rider jag i ett undertempo som inte alls gynnar Esto. Skönt att det inte är jag som ska sitta i sadeln på dressyrtävlingen på lördag! Men, men vissa bitar har som sagt blivit bättre också och det var skönt att se...


Jäktade hem för att hinna med att duscha och packa ihop lite grejor. Tillbringade eftermiddagen och kvällen på skolan för att övernatta där med min mentorsgrupp! Vi har såklart haft en massa massa skoj för oss, men aj aj vad lite sömn det blev...så nu sitter jag fortfarande i nattkläderna med en filt om mig och orkar inget annat göra än att invänta kvällen så att jag får gå och lägga mig och sova! Jessica rider idag så det känns jätteskönt, då får Sune komma ut i skogen också.


Inser att jag måste börja träna min egen kropp lite för att orka bli en bättre ryttare. Esto går ju 5-6 gånger per vecka nu, men matte då? Hon behöver en egen träningsregim...hur ska jag hinna?! Något att fundera på medan jag softar runt resten av dgen =D.


Trevlig söndagkväll alla! Ni har väl tittat på världscupfinalerna? Missade hoppningen men såg dressyren idag, vilken fröjd för ögat...


Kram




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards