Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Maria - 20 januari 2009 17:50


Eftersom skolans vårtermin börjar den här veckan har jag två lektioner som faller bort från mitt schema vilket gör att jag från och med nu och fram till sommaren börjar 11.40 på tisdagar! Lyxigt! Har såklart tänkt att jag ska utnyttja denna morgontid för att rida och fixa i stallet och sedan kunna åka direkt hem efter tisdagskonferensen. Gick upp kvart över 6 för att hoppa i slappebrallor, dra en mössa över huvudet och gömma mig på bussen. Kom ut till Färingsö tjugo i 8, gick hem till pappa och hämtade bilen, åkte t stallet där hästarna fortfarande stod inne, smööög runt för att inte hästarna skulle ställa till med liv och börja sparka i väggarna, letade efter en presenning att lägga i bilen men hittade ingen, men bytte om till stallkläder och åkte till Berga. Efter 4 km då jag har 1 km kvar till Berga kommer jag på att jag GLÖMT Ikeapåsarna som jag skulle packa hösilaget i!!!! Grrrr, vilken idiot jag kände mig som! Bara att åka tillbaka till stallet och hämta påsarna...jag som hade så lite tid på mig!


Framme vid Berga med försök nr 2 stod mannen i familjen som äger gården där, så jag passade på att presentera mig och tala om att jag fått lov av Birgitta (frun) att hämta hösilage. Han var mycket trevlig, och det var även en annan kvinna där som jag presenterade mig för, så nu känner jag mig inte riktigt lika nervös för flytten! Mannen visade sig känna till min pappa, så han började prata gamla tider och blev riktigt nostalgisk. Jag försökte att vara trevlig och samtidigt effektiv med hösilaget eftersom jag hade ont om tid...och samtidigt hålla i huvudet hur mycket jag vägt upp sammanlagt (jag som har sån usel simultankapacitet he he). Efter 33 kg gav jag upp och förstod att jag inte hade tid med att fixa med mer hösilage idag, men jag var välkommen tillbaka när som helst för att hämta mer. Fodret doftade underbart men var ganska torrt, vilket jag tycker är bra eftersom det ingår en viss mängd i månadshyran och ju högre torrsubstans desto mindre behöver man ge i förhållande till den gamla mängden hö...


Väl tillbaka i stallet hade jag ca en och en halv timme på mig att fixa höet med vattning, blanda upp med hälften hösilage, fixa shettishö, mocka och fylla på vatten i både box och ute, ta ut Mango ur hagen och behandla hans ögoninflammation med den föreskrivna ögonsalvan, ge Mango hans kraftfoder, göra i ordning två omgångar kraftfoder till Estanyo och gå tillbaka med Mango till hagen! Och tiden bara ruuuuusade iväg, varför är jag så förtvivlat långsam? När jag hade en timme kvar till min första lektion var det verkligen dags att åka hem t mamma och duscha och byta om, köra ner bilen t pappa och be honom köra mig till skolan. Kom till skolan 10 minuter innan min lektion började och hann inte äta lunch...sen åkte jag hem med en kollega direkt när vi slutade vid fem, och nu måste jag jobba med elevdatabasen hela natten och har absolut INTE tid att sitta här och blogga!= )


Det kanske är trist att läsa om varenda liten detalj som jag gör i stallet men

jag skrev ner det för att försvara mig lite varför jag inte hann rida idag. Det är just det som jag längtar bort ifrån så himla mycket, för jag vill verkligen lägga min dyrbara tid på att rida eller jobba från marken med min fina häst, och inte bara springa runt i stallet och fixa med allt annat. Och det är det som kommer att utgöra en stor skillnad när vi flyttat, för på det nya stället är allt så mycket mer lättskött så jag kan inte se annat än att jag kommer att få mycket mer tid att RIDA vilket Estanyo verkligen behöver. Jag kommer att kunna rida oavsett väder och mörker, jag kommer inte att behöva blöta höet, det är mycket kortare avstånd mellan alla punkter, jag behöver inte bära vatten till hagen, det finns varmvatten så jag kommer inte behöva koka vatten för att ha till diverse saker...e.t.c, e.t.c Dessutom kommer jag inte att behöva ta hand om Mango varje dag, och Wilja flyttar förmodligen ner till Skåne. Självklart måste jag ta hand om Mango, men inte varje dag eftersom Sara och jag kommer att dela upp dagarna oss emellan. Mango flyttar med all sannolikhet till samma ställe som Teitur, längre ut på ön.


Det var ju himla mycket jag hade att rapportera fastän jag inte hade så mycket att säga! Kan det bero på det jobb som väntar mig nu tro? ;) Oj, oj, oj, jag måste bli klar idag men jag vet inte hur jag ska orka...ska göra linssoppa först och jobba sen, fram till åtta då är det Top Model, och sen fortsätta efter det...Låter bra va?


Ha det bra alla!

Ovido - Quiz & Flashcards