Alla inlägg den 16 januari 2009

Av Maria - 16 januari 2009 23:18


Just nu är det sent och jag är så trött, så trött...så jag ska (försöka) fatta mig kort. Hade väldigt bråttom efter jobbet för att hinna till stallet till tre, men hann precis. Hovslagaren hade kommit men stod och skodde Simpen. Han tyckte att av "våra" fyra hästar (Esto, Teitur, Wilja och Mango) skulle vi börja med Esto eftersom det inte var säkert att det skulle gå att sko utan sedering. Jag hade tänkt att vi skulle avsluta med honom, var nästan rädd att våra snälla, snälla hovslagare skulle skada sig och sen inte kunna ta hand om de andra hästarna...hämtade Esto med bultande hjärta, men hade följde med mig så fint in i stallet trots att hovslagarens bil var parkerad utanför och att han själv (Niklas, hovslagaren) var helt synlig. Förut har Niklas t.o.m fått köra undan sin bil för att jag ska ha fått in Esto i boxen för sprutning. Men jag har övat på att hålla fast hans ben och ställa ner dem där jag vill ha dem, samt slagit honom på skorna, och det har gått alldeles utmärkt, så jag tyckte det var värt ett försök.


Förutom några grodhopp då han försökte kasta sig loss i början, samt lite strul med det sista bakbenet som är det som han fastnade så olyckligt i en stigbygel med i somras och vettskrämd släpade en sadel med det benet en lång bit i sken så skötte han sig UTMÄRKT! Jag är så stolt och mallig över att allt arbete ger resultat! Första skoningen utan sedering! Och min lilla häst var så MODIG, han var så rädd i början att hela hästen SKAKADE, men jag strök honom över halsen och matade med godis och för en gångs skull valde han inte att fly utan han stod kvar trots att han tyckte det var obehagligt! Det här är en sån seger så det är inte klokt. Tänk att jag nu kan boka hovslagare utan att behöva få tag på veterinär som kan samma tid för att komma och sedera, för att inte tala om hur mycket billigare det här blir!!!! Duktiga, duktiga Sune! Visserligen, för att det inte skulle ta alltför lång tid och bli en negativ upplevelse skodde Niklas med sex sömmar i varje hov i stället för åtta, men håller det (och Esto brukar inte tappa skor, håll tummarna) så är det egentligen bättre för hoven. Och Niklas lovade att komma på en gång och slå i eventuella tappskor om det nu blir så, men det tror inte jag.


Nästa gång Esto skos står vi på Berga...gulp! Skönt iaf för Niklas att få ordentlig belysning, varmvatten och torr miljö i stället för fuktkyla och taskigt lyse som nu.


Fy vad kallt det blivit igen! Så nu börjar problemen med att hålla hästarna med vatten ute igen. Och hur gör man med dammhöet, sköljer vi det nu fryser det ju? Vet inte hur jag ska göra med fodret, om jag ska köpa nytt foder innan jag börjar hämta från Berga eller inte...höet är värdelöst!


I morgon ska jag och några kollegor jobba på skolan mellan 9 och 12. Vi ska städa NO-depån, suck...välbehövligt men tråkigt och jag som längtar så efter SOVMORGON!


Skickade efter nytt fleecefodrat regntäcke täcke fr. Hööks idag eftersom Estos båda nuvarande är halvtrasiga. De har 30 % rabatt på en vara fram till den 25:e så det gäller att passa på...har också skickat efter en tjusig namnskylt att ha på boxdörren på nya stället, den hemmagjorda jag har nu duger inte =). Det blir en i svart plåt med en halvbåge upptill och snirkliga bokstäver i guld....till den finaste av de fina!


Gonatt alla!

Ovido - Quiz & Flashcards