Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

Vi flyttar!!!

Av Maria - 13 januari 2009 22:36


Det har varit på G ett tag nu, men idag blev det helt bestämt: Estanyo och jag flyttar! Vi flyttar ca 5 km bort, till en jätteanläggning med fantastiskt ridhus och fina ridvägar! Ska bli så skönt! Det blir förstås en jätteomställning och jag är spänd och nervös men förväntansfull. Idag meddelade dessutom Hilding att (innan jag hunnit säga upp min plats, så det gjorde mitt beslut lättare) att han efter 25 år lägger ner stallverksamheten... Med ålderns rätt tycker jag. Men visst känns det konstigt och vemodigt, det är ju inte så att man lagt ner få timmars arbete på stället direkt...och ibland har det faktiskt känts som att ha eget stall, man har vågat ändra på saker och köra stor-rens när man känt för det. Litet och idylliskt men slitet. Och alla i stallet är jättegulliga, men nu sprids vi för vinden åt alla möjliga olika håll....1:a maj ska alla som senast vara ute...


Det här betyder att vi måste flytta på Mango också...och var han ska ta vägen vet jag inte i skrivande stund, kanske att det går att lösa med det ställe dit syrran flyttar Teitur...det känns också sorgligt såklart att inte kunna gagga häst med henne...och Isse...och Marina! Jag kommer att sakna er grymt mycket och fattar inte vem jag nu ska be om hjälp när Esto krånglar?! Kommer nog att känna mig ensam till en början...ensam med spunkarab på ett ställe med mest (jätte)stora bruna lunkande halvblod ...


Gå gärna in och titta på www.ska-berga.se och läs om stället vi ska till, och titta på bilder. Enorma träningsmöjligheter kommer vi att få och det känns toppen...men det känns taskigt att skilja Esto från Mango och Wilja som han verkligen stortrivs med...han har ju inte så lätt att få kompisar min lilla gråa (eller numera nästan vita) krake...och hagarna är bara fältrutor i stället för som den han går i nu, varierad gullig skogsbackehage...så jag måste se till att sysselsätta honom varje dag så att han inte bara står och stirrar...måste lägga in lite kvistar i den där plattrutan och...ja, ja, det löser sig! Väl?


I 6 år har vi haft Mango hos Hilding nu...och att han (Mango alltså, gud vad virrigt det här blir) ska skiljas från Wilja känns för jävligt...jag vill bara grina när jag tänker på det...han skriar ju bara hon går runt stallhörnet och sen håller han på tills hon kommer tillbaka...usch, stackars gamling! Han kommer bergis att dö av sorg! Vi måste försöka se till att han får någon ny kompis hur nu det ska gå till..ja, ja....livet är grymt men också storslaget. 


En era går i graven och en annan föds...dags för mig att bli en riktigt sportryttare och sluta vara lortig hillbilly...men för mig handlar hästarna och stallet lika mycket om en livsstil och det är lika viktigt för mig med naturupplevelserna som själva ridningen...hoppas jag möter någon likasinnad på nya stället.


Sara och Isse, vi måste hinna rida ut ihop någon gång till  innan vi flyttar i slutet av februari!


Jag kommer alltid att hålla gamla Ekenslund och Hilding närmast hjärtat...men det är dags att gå vidare.



 
 
Ingen bild

Marina

14 januari 2009 07:24

Ja men gu' vilken omställning! Det var verkligen inte väntat. Vad roligt för dig med fina Berga, du får lova att hålla mig uppdaterad på tränarfronten (inte minst på när Kajsa kommer). Kanske lyckas jag forsla dit nordsvensken. Kramkram från Marina.

 
Ingen bild

marina

14 januari 2009 07:34

jo förresten, vilket datum tänkte du flytta? kanske kan vi gemensamt hyra transport...eller kanske rider du dit? //marina.

 
Ingen bild

Maria & Esto

14 januari 2009 08:05

Klart att du ska komma och träna för Kajsa, det MÅSTE du göra, det vore sååå kul att få se Ino och dig där...! Lovar att hålla dig uppdaterad. Jag tänkte gå/rida till Berga...så sparar man en peng! Vet inte exakt datum ännu, men sportlovsveckan blir det ju iaf...

Kram

Kram

 
Ingen bild

Sara

14 januari 2009 12:49

Usch nu börjar ju jag grina....fan vad trist ändå, kommer sakna stämningen i stallet, så opretentiöst och om nån tappade nån häst så sprang den hem till stallet och där tog den som var där snällt emot utan att bråka eller ställa till nån scen varför hästen kom hem före en själv....och vad händer med MAJSAN??? (stallkatten)hon kan ju inte bo där själv heller...inget hö eller täcken att kura ihop sig på. Och Wilja då som vi har tagit hand om i flera år....måtte de bara sköta om henne ordentligt. Fy varför hade man inte pengar så kunde man riva stället och bygag ett nytt litet stall och fina hagar...snyft. Så kunde alla vara kvar...
/Sara

 
Julle

Julle

14 januari 2009 16:30

Jag tror ni komemr få det jätte bra på Berga! :) Vilka bra träningsmöjligheter!
Kram Julle

http://www.jullett.bloggagratis.se

 
Louise

Louise

14 januari 2009 19:18

Grattis! Vad roligt för dig! Tror att du och Esto kommer att utvecklas massor med sådana möjligheter. Du måste bara ta massor med bilder. Jag är så himla avundsjuk! Vill ju också ha ridhus.

http://www.opal.filosoferar.se

 
Ingen bild

Elin & Nevyn

14 januari 2009 21:39

Ni kanske känner er lite vilsna i början, men sedan tror jag det blir kanonbra! Jag kände mig oxå osäker när jag flyttade Nevyn, men "bruna halvblodsägarna" är jättegulliga i vårt stall, så man ska inte dra alla över en kam;)

kram till er!

 
Ingen bild

Maria & Esto

15 januari 2009 11:59

Tack för alla uppmuntrunande tillrop! Sara, jag tycker också att det är så sorgligt och jag kommer också att sakna det opretentiösa och prestigelösa...på Berga tycker de väl att jag är rena vilden...ja, Wilja saknar jag redan fastän vi inte flyttat än...och som sagt så blöder mitt hjärta för Mango i den här situationen...kära Ekenslund...det har ju varit som ett andra hem faktiskt. Suck. Vad spöklikt det kommer att bli med tomt stall och tomma hagar...

Maria

 
Ingen bild

Maria & Esto

15 januari 2009 21:44

Självklart kommer jag att ta massor av bilder Louise! Och Elin, jag ska försöka att inte vara fördomsfull och dra alla över en kam utan ge alla en ärlig chans...

 
Ingen bild

Isse

16 januari 2009 22:54

Det ska bli så tråkigt att inte ha dig och Sune nära:( Du får komma och rida ut på Kofri om du vill:) Jag kommer jätte gärna till Berga och hjälper till med Sune. Förhoppningsvis kommer min häst vara ridbar innan jag flyttar och då MÅSTE vi rida ut en sista gång, usch va sorgligt det låter:(

 
Ingen bild

Maria & Esto

19 januari 2009 20:51

Åh, jag vill jättegärna komma ut och rejsa på Kofri någon gång! Och lita på att jag kommer att ta hjälp av dig många gånger ute på Berga! Hoppas vi hinner ut tillsammans innan månadsskiftet, även om det bara skulle bli en skrittur...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards