Direktlänk till inlägg 15 januari 2009

Longering och vattning av hö

Av Maria - 15 januari 2009 21:19


Idag kom jag till stallet vid halv fyra redan. Precis då kom Marina, och det var tur för Estanyo, för får jag sällskap av Marina och Marino så vet jag att allt kommer att funka bra. Estanyo var mycket riktigt lugn som en filbunke. Tyvärr hade banan hunnit bli knallhård igen bara under någon halv dag då temperaturen började falla idag.Vi gick runt med våra hästar i longerlina på bana och pratade om det som varit och om framtiden. Det är för synd att vi inte kunde ett hitta ett ställe med geografiskt läge som passar oss båda, för jag skulle verkligen, verkligen vilja flytta med Marina. Dels för att hon är en av de vettigaste och trevligaste hästmänniskor jag känner, dels har vi samma syn på hästeriet, och dels så trivs våra hästar så utomordentligt bra ihop. De är båda lågrangade och de hälsar gärna på varandra utan grinigheter och ser verkligen ut som världens kompisar när de är ihop även om de aldrig gått i samma hage. Tyvärr ska Marina flytta till Ekerö vilket skulle betyda världens avstickare för mig på hemvägen (dessutom kommunalt med segbussar som inte går särskilt ofta) om jag skulle ha stallplats där. Dessutom är jag aktiv i FRIS och vill bli ännu mer aktiv och då är det inte läge att byta ö. Berga är ju verkligen på vägen hem för mig.


Efter att ha snackat lite under våran skrittrunda till fots på banan travade jag Esto på volt runt mig, men inte särskilt länge eftersom det var så hårt och jag dessutom hade honom (visserligen löst men ändå) inspänd. Avslutade med öppna i skritt och han flyttade sig bra. Dock förfärade det mig att han fallit ur så på sistone! Revbenen har börjat visa sig igen, och det beror på skithöet som vi har haft efter den första leveransen efter sommaren som ju var kanon. Men nu har det blivit sämre och sämre, och det lass som kom i lördags är så j-a dammigt att man måste dränka det i vatten. Så ytterligare en grej som man ska hinna med, och nu börjar det ju bli kallt igen, ska hästarna äta is-hö då?! Dessutom blir varenda vante jag äger genomdränkt och de torkar ju aldrig i "salongen". Suck....sånt här meck kommer jag INTE att sakna när jag flyttar. Ursäkta om jag gnäller...


Har börjat ge ganska mycket lucern och börjat med müslin igen. I månadsskiftet jan-feb ska jag börja ge Esto hälften skithö och hälften hösilage från Berga för att vänja in honom på det, och det tror jag kommer att göra susen. Den enda "fördelen" med att han tappat lite är att han inte är som en dynamitdurk nu utan mer sansad.


Har fortfarande inte RIDIT sen den 20: dec, hela tiden är det något som kommer i vägen, jobb, mörker, älgar, underlag! Patricia vill prova att rida igen på lördag, men vi får longera av honom innan. I morgon kommer hovslagaren så då hinner jag inte heller rida och jag har inte bokat sedering den här gången....får se om det överhuvudtaget går att göra något. Kanske går att krångla igenom framhovarna om min snälle hovslagare orkar med hans grodskutt, men bak tror jag inte på...vi får se! Tänkte att han skulle börja med Teitur och jag går ner och rastar av Esto på banan lite under tiden, så kanske han är lite trött iaf...rapport kommer om hur det gått...wish me luck...I'll need it...

 

 
 
Ingen bild

Marina

16 januari 2009 13:34

Men åh visst är det trist att du o jag o våra söta kusar måste skiljas åtm, snyft! Känner precis som dig!
Hoppas det går bra med hovslagaren, ses kanske ikv. Kram från Marina.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards