Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

Världens bästa Estanyo!

Av Maria - 16 januari 2009 23:18


Just nu är det sent och jag är så trött, så trött...så jag ska (försöka) fatta mig kort. Hade väldigt bråttom efter jobbet för att hinna till stallet till tre, men hann precis. Hovslagaren hade kommit men stod och skodde Simpen. Han tyckte att av "våra" fyra hästar (Esto, Teitur, Wilja och Mango) skulle vi börja med Esto eftersom det inte var säkert att det skulle gå att sko utan sedering. Jag hade tänkt att vi skulle avsluta med honom, var nästan rädd att våra snälla, snälla hovslagare skulle skada sig och sen inte kunna ta hand om de andra hästarna...hämtade Esto med bultande hjärta, men hade följde med mig så fint in i stallet trots att hovslagarens bil var parkerad utanför och att han själv (Niklas, hovslagaren) var helt synlig. Förut har Niklas t.o.m fått köra undan sin bil för att jag ska ha fått in Esto i boxen för sprutning. Men jag har övat på att hålla fast hans ben och ställa ner dem där jag vill ha dem, samt slagit honom på skorna, och det har gått alldeles utmärkt, så jag tyckte det var värt ett försök.


Förutom några grodhopp då han försökte kasta sig loss i början, samt lite strul med det sista bakbenet som är det som han fastnade så olyckligt i en stigbygel med i somras och vettskrämd släpade en sadel med det benet en lång bit i sken så skötte han sig UTMÄRKT! Jag är så stolt och mallig över att allt arbete ger resultat! Första skoningen utan sedering! Och min lilla häst var så MODIG, han var så rädd i början att hela hästen SKAKADE, men jag strök honom över halsen och matade med godis och för en gångs skull valde han inte att fly utan han stod kvar trots att han tyckte det var obehagligt! Det här är en sån seger så det är inte klokt. Tänk att jag nu kan boka hovslagare utan att behöva få tag på veterinär som kan samma tid för att komma och sedera, för att inte tala om hur mycket billigare det här blir!!!! Duktiga, duktiga Sune! Visserligen, för att det inte skulle ta alltför lång tid och bli en negativ upplevelse skodde Niklas med sex sömmar i varje hov i stället för åtta, men håller det (och Esto brukar inte tappa skor, håll tummarna) så är det egentligen bättre för hoven. Och Niklas lovade att komma på en gång och slå i eventuella tappskor om det nu blir så, men det tror inte jag.


Nästa gång Esto skos står vi på Berga...gulp! Skönt iaf för Niklas att få ordentlig belysning, varmvatten och torr miljö i stället för fuktkyla och taskigt lyse som nu.


Fy vad kallt det blivit igen! Så nu börjar problemen med att hålla hästarna med vatten ute igen. Och hur gör man med dammhöet, sköljer vi det nu fryser det ju? Vet inte hur jag ska göra med fodret, om jag ska köpa nytt foder innan jag börjar hämta från Berga eller inte...höet är värdelöst!


I morgon ska jag och några kollegor jobba på skolan mellan 9 och 12. Vi ska städa NO-depån, suck...välbehövligt men tråkigt och jag som längtar så efter SOVMORGON!


Skickade efter nytt fleecefodrat regntäcke täcke fr. Hööks idag eftersom Estos båda nuvarande är halvtrasiga. De har 30 % rabatt på en vara fram till den 25:e så det gäller att passa på...har också skickat efter en tjusig namnskylt att ha på boxdörren på nya stället, den hemmagjorda jag har nu duger inte =). Det blir en i svart plåt med en halvbåge upptill och snirkliga bokstäver i guld....till den finaste av de fina!


Gonatt alla!

 
 
Julle

Julle

17 januari 2009 12:52

Härligt Maria! Vilket framsteg! Grattis!
Kram Julle

http://www.jullett.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Louise

18 januari 2009 13:57

Grattis! Vilken seger för er! Det gäller att ta vara på framstegen och fokusera på dem.

 
Ingen bild

Maria

18 januari 2009 22:23

grattis till segern att han kunde skos...
men vad är det som har hänt att han inte kan skos längre utan att behöva sedas? (stavar jag rätt nu??)
När han stod hos mig så vart det inte några problem med skoningen.
har det hänt nån olycka?
det är iallafall superkul att läsa om era framgångar och hur han har det.
Jag saknar honom otroligt, men är glad att han hamnat i ett bra hem.
Hur fick det förresten med tjejen (är hemskt dålig på namn) som är hans medryttare?!
Mår hon bra nu efter olyckan?

 
Ingen bild

Elin & Nevyn

18 januari 2009 23:10

Fast sådant kan förändras snabbt. Jag och min syster hade en ponny ihop, vi ägde den inte utan utbildade den under ett år. Hon var fantastisk på alla vis och vi var väldigt fästa vid henne. Hursomhelst så var hon kanon i all hantering, sko, lasta var inga problem. Hon åkte från oss i mitten av augusti, hamnade på en ridskola har jag för mig och sedan köpte en tjej henne i oktober. Alltså bara två månader, och hon borde knappt ha hunnit bli omskodd däremellan. Men de var tvungna att ge henne lugnande både vid skoning och lastning...

Oj vilken uppsats det blev, poängen är dock att sådant kan ändras väldigt fort, och det behöver inte vara en stor grej som förändrar det.

Kram från oss!

 
Ingen bild

Maria

19 januari 2009 20:19

menade inte att låta taskig på nått sätt....
menade bara att jag jobbar med problemhästar och det är sällan jag ser återfall...men det kan ju vart så att elvira inte informerade Maria om allt och det var där det blev en miss,
Estanyo är ju en väldigt speciell kille men han har ett fint hjärta och det är väl det man går på när det gäller honom =)

Hur gick det med medryttaren??

 
Ingen bild

Maria & Esto

19 januari 2009 20:48

Hej alla! Jo, som ni kan läsa i dagens inlägg är Patricia på G igen och det känns ju jättebra på alla sätt och vis, stackars tjej, tänk att hon höll på att offra livet för att Estanyo inte skulle komma lös i trafiken...usch.

Det här med skoningen Maria...enligt Elvira var han svår att sko men att det gick med lite övertalning. Men det stämde inte alls första gången vi försökte, han var helt hysterisk! Dessutom såg jag på hans fötter både när jag var och provred och när han kom till mig, att inget var gjort åt hans hovar på evigheter. Han var oskodd, ömfotad och hovarna hade fransat sig flera omgångar och hade en mycket ojämn form. Jag tänker inte kasta skit offentligt, men det var MÅNGA saker som inte stämde med de upplysningar jag fick av Elvira...och exakt vad som hänt hos henne vet jag inte.

Jag tror som du Elin! Och jag tror en massa andra saker också men jag tar inte det här...vet bara att jag gör allt för att Esto ska bli mer stabil på alla sätt och vis...och det går ju framåt! Ja, visst har han ett gott hjärta Maria! Lite naiv men otroligt godhjärtad! Och trots att han är så lättskrämd har han ALDRIG någonsin haft någon som helst tendens att ta ut något på mig eller andra människor/hästar, har aldrig antytt en spark eller ett bett...så visst är han en snälling.

Kram till er alla! Maria, kom förbi och hälsa på Esto om du har vägarna förbi Sthlm nån gång!

 
Ingen bild

Maria

22 januari 2009 21:16

hej hej Maria.
ja, jag kommer jättegärna och hälsar på honom, vore kul att få träffa honom igen =)

nja, jag kan inte annat än att hålla med ang elvira, när jag vart och "provred" honom kom jag inte ens upp i sadel så det blev inridning sen när han kommit hem till mig. och som sagt jag vet inte hur lång tid det tog mellan att jag hade honom och du fick honom, men som jag har förstått nu i efterhand så var hon nog ganska rädd för honom, eftersom han är ett litet nervvrak (ett snällt dock, men ändå nervig)

jag tycker att det är så himla kul att läsa om era "äventyr" och det gör mig så glad att han har kommit till någon som vill och försöker att förstå honom.

Kramar på er!!

 
Ingen bild

Elvira

11 april 2009 11:55

Jävligt kul att ni snackar skit om mig, särskilt du Maria (vickalill) som jag trodde var min vän.
Jag var alltid ärlig ang Estanyo. Han är en speciell kille, men med ett gott hjärta.
Han var skitsnäll att verka när han stod hos mig, skoning är dock en annan sak!

Jag var inte rädd för honom, men jag var osäker i början eftersom då jag köpte honom skulle han vara inriden, men det var lögn för det var han inte.
När han vart hos Maria (vickalill) var det bättre och jag var då inte ett dugg rädd för honom!

Så sluta upp med skitsnacket!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards