Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Maria - 15 oktober 2008 21:41

Idag hade jag redan innan jag kom till stallet bestämt mig för att markarbeta som omväxling till all ridning på sistone, och med tanke på att lilla gubben nyss är igångsatt igen kan det ju vara bra att växla arbetsform lite. Tömkörde på banan i ungefär en halvtimme med Patricia som åskådare. I början var han helt tossig och gick och vädrade efter älg såklart, och slet sig en gång när en stackars oskyldig hund som prasslade i dikeskanten längre bort på vägen skrämde livet ur honom. Jag hade inte knutit upp tömmarna än, så inget dramatiskt hände. I början av den fortsatta träningen ville han helst springa, men jag sysselsatte honom med sidvärtes och öppna, och då glömde han av att gå och tänka på allt runtomkring och började lyssna riktigt, riktigt bra. Trav på volten gick också bra, framförallt i hans lättare vänstra varv. I höger varv försöker han ställa sig utåt lite när man inte sitter på och kan parera lite bättre, men då gick vi tillbaka till skritt och gjorde det bra och sedan gick det lättare i trav. Avslutade med lite öppna längs spåret (från marken hela tiden såklart) och sen gick vi tillbaka till stallet. Lugnt och fint.


Mango smet ur hagen idag när jag skulle flytta tillbaka honom till Wilja efter att ha gett honom kraftfoder i en annan liten hage. Han sprang runt och busade med alla höpåsar och ner till Bella och Marino för att hälsa över staketet, och sen tvärvände han och sprang ut på ett gräsfält där jag fick springa runt och jaga ett tag tills jag till slut fick fatt på honom efter en riktig katt-och-råtta-lek! Jag kan nästan inte ens bli arg på honom, min gamla gubbe, han var väl hungrig och hade tråkigt. Jag fick dåligt samvete när han tittade på mig sin busiga Mulle-blick och liksom tycktes säga att "Matte du får inte glömma att göra roliga saker med mig också"! Snacka om att förmänskliga hästen... men den pållen har en alldeles speciell charm och om hästar kan ha humor så har han det. Mulle förkroppsligad!


Nu är det sent igen, och jag fattar inte att min sambo står ut med mig, jag är ju bara hemma och vänder jämt. Och i morse hade han lämnat en present på köksbordet också! Han är världens finaste man. Bäst att lämna datorn nu och ägna honom lite uppmärksamhet.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards