Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av Maria - 16 oktober 2008 09:12

Idag har det varit en så stressig dag på jobbet att jag var nära till tårar när jag gick därifrån. Inte världens bästa förutsättningar när jag tog mig till stallet direkt efter jobbet. Jag var så TRÖTT och nästan skakig i kroppen. Tänkte absolut inte rida utan bara mocka och fixa mat och kela lite med Esto och sen åka hem och ladda för fredagen som också brukar vara en riktigt intensiv dag på jobbet (och tidig morgon dessutom). Jag gick upp kvart i fem i morse också för att vara på jobbet kl. sju och förbereda.


I mitt skåp i stallet fanns en Red Bull som jag låtit ligga där i månader, "in case of emergency". Idag tyckte jag att det passade bra att ta den, och efter det fick jag faktiskt tillbaka min krafter och bestämde mig för att rida i alla fall. MEN på väg ner till ridbanan bestämde sig Estanyo för att det nog fanns älgar i närheten igen för han stannade till hela tiden och frös fast, med blicken fästad mot den punkt där älgarna sprang över vägen för två dagar sen. Men det gick ju bra att gå ner igår? Och de andra hästarna var lugna. Vi kom ner till i höjd med ridbanan då han plötsligt, som för några dar sen, kastar sig om och tokgalopperar hem t stallet. Jag blev så paff och överraskad och gick tillbaka t stallet för att hämta honom där han stod och tryckte bredvid Wiljas box (Wilja står inne för benet har inte blivit bra). Laddade fickorna med äppelbitar, hämtade Mango i hagen för att "Sune" skulle ha moraliskt stöd, satte en grimma utanpå Estos träns och gjorde ett nytt försök med en häst i varje hand!  Den här gången kom vi längre, men så mötte vi fem ungdomar som kom gående. När de var så nära att Esto bara ha måste både sett och känt på lukten att de var människor, DÅ gör han samma sak igen! Jag och Mango bara stod och tittade efter honom när han försvann upp t stallet igen i full karriär. Jädrar vad arg jag var!!!


Nu visste jag att han bara utnyttjade situationen, han är ju läskigt lättlärd och hade nu lärt sig att jag bara tappar honom om han kastar sig. Gick upp m Mango t stallet igen och hämtade honom för ett tredje försök, fortfarande m en häst i varje hand. På vägen ner kommer en mötande bil och Esto som ALDRIG reagerar på trafik överhuvudtaget fryser till igen. Jag kliver åt sidan lite med en tramsande Esto och en Mango som bara försöker dyka ner i gräset när bilen stannar och Isse kliver ur! Räddande ängel! Jag förklarar snabbt situationen och äntligen kan jag få lite hjälp med mitt monster! Isse ledde Esto som trippade fram försiktigt bakom mig och Mango - nu ända ner t banan!!! Väl därinne stängde jag snabbt till, medan Esto dansade runt i grimskaftet.  Jag befriade Isse från tokfransen och släppte sedan lös honom. Han fick rusa av sig runt mig och jag gjorde en fin join-up. Mango hade jag bundit vid en stolpe med en massa gott gräs runt så han var nöjd, och han har verkligen en lugnande inverkan på Estanyo. Efter join-up:en kunde jag hoppa upp och rida, äntligen!


Jobbade honom i skritt, öppna och flytta bakdelen längs öppna voltspåret. När jag sedan ville trava var han så pass trött redan att jag lugnt kunde trycka på lite utan att han rusade, det är skönt när han är lite "spak" så att jag kan bestämma tempo helt och fullt! Slutade efter ca 20 minuters ridning, vi var trötta båda två efter allt, och jag ville sluta när det fortfarande gick bra.


Vet inte vad jag hade gjort om inte du kommit Isse! Tack för hjälpen! Och tack Mango också!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards