Alla inlägg den 18 oktober 2008

Av Maria - 18 oktober 2008 09:43

Idag var jag tvungen att gå upp väldigt tidigt igen...Hade lovat att skjutsa min pappa till Arlanda för att han skulle med ett tidigt flyg till Gran Canaria...lyckost! Han var på plats i Sumpan redan fem i halv sex. Från Arlanda åkte jag direkt den långa vägen ut till öarna. Hann krascha hemma hos pappa i en halvtimme innan det var dags att åka till tävlingsplatsen. Hade lovat att hjälpa till att plocka fram inför dressyrtävlingarna där idag. Gick runt i ridhuset med iskalla, stela fingrar och tejpade för och tejpade upp bokstäver så att banan skulle passa de korta programmen. Sedan hoppade jag in och hjälpte till där det behövdes, och hann givetvis titta på en hel del fina ekipage. Stannade för att hinna se min instruktör debutera med sitt unga sto, det såg riktigt trevligt ut och de fick drygt 58% i sin första dressyrtävling ihop, bra gjort! Dessutom var min instruktör ihop med tre andra ryttare de enda som verkligen red fint, dvs en stilla lodrät sits med små, nästan osynliga hjälper. Det var så MÅNGA som red på ett sätt som jag inte alls gillar, med händer som hela tiden pillade och drog i tyglarna och vad är det för trend bland dressyrryttare på den här nivån (det syns inte särskilt ofta bland eliten tack och lov) att sitta och vifta med skänklarna (och därmed trycka in sporrarna) för varje steg hästen tar?! Det ser faktiskt inte klokt ut! Och det kan inte vara skönt för hästarna heller. Det är också vanligt att man sitter och böjer på nacken och tittar ner på hästen och liksom studsar med sin egen nacke i varje steg, det ser heller inte särskilt prydligt ut. Nåja, det blir väl lätt så och det är baske mig inte lätt att rida snyggt, det vet jag som kämpar med min armar som alltid åker fram och så har jag en tendens att hamna i bakvikt också. Så jag ska inte kasta sten i glashus =).  Men det är bra att veta om vad man behöver jobba på i alla fall, tack vare att man sett sig själv rida på film några gånger nu...Tack till den digitala tekniken!


Det var i alla fall mycket trevliga tävlingar, men efter över 6 timmar i snålblåsten var jag så stel att jag knappt kunde röra mig, och helt blå om läpparna! Tack vare att pappa är på resa får jag ha bil i en hel vecka nu, helt underbart! Åkte till stallet med fläktarna på full värme och fixade och busade med hästarna i hagen, sen hem för att tina upp och njuta lite av ensamheten nu när min sambo är hos sina föräldrar i helgen. Men lite för ensamt var det allt när jag skulle lägga mig...Men ingen ridning idag alltså.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards