Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Ridhusträning!

Av Maria - 26 oktober 2008 09:45

Idag var det dags för äventyr ihop med Marina och Marino igen! Planen var att vi skulle rida till det närmaste ridhuset för att det där är tillåtet att hopppträna på söndagar mellan 9 och 11. Det är Clear Round i det ridhuset på lördag och man kan anmäla sig senast i morgon, så tanken var att detta skulle vara ett ridpass för att avgöra om vi vågar vara med och göra bort oss på lördag eller inte. Jag gick upp klockan 6 på morgonen för att ta bussen kvart i 7 och vara på plats i stallet kvart i 8. Efter lite morgonpyssel red vi iväg vid 9. D.v.s Patricia fick rida och jag gick bredvid. Det är låååång väg till ridhuset och eftersom jag inte ville att Esto skulle bli trött redan på ditvägen fick Patricia som är mycket, mycket lättare än mig rida dit. Jag gick med ryggsäck på mig med en del grejor i, och det är inte världens lättaste terräng på slutet av promenaden, så svetten RANN längs ryggen när vi var framme, ha ha, vilken kondis! Helt färdig av 45 minuters promenad! Stackars Esto som behöver släpa runt på en sån heffaklump, jag behöver börja TRÄNA! 


Det är verkligen helt underbart att rida i ridhuset. Ljust och mjukt underlag och man slipper kastvindar och älgar. Esto var visserligen lite spänd och springig i ungefär 25 minuter innan han började bli mer ridbar, men bättre än förut då han knappt gick in i ridhuset. Och sen får han sån fantastiskt fjädrande gång på det sviktande underlaget. Han blev onödigt laddad när vi red på en volt nära hindren, eftersom han hellre ville rusa mot hindren än gå kvar på volten, men det gick också bättre efter ett tag. Patricia red först en stund, sen var jag så ridsugen så jag bad att få sitta upp. Red en stund och började hoppa när han lugnat ner sig. Han var SÅ duktig! Avslutade med att Patricia fick hoppa några språng, det gick riktigt bra, sen hade vi hållt på i 50 minuter därinne och det var dags att släpa undan allt hinder material och gå i 45 minuter hem (PHU!). På vägen hem gick både Patricia och jag för att skona Esto som fick några äppelbitar som belöning och ett fleecetäcke på sig för att inte bli kall. Men det är lite FÖR jobbigt att gå båda vändorna i ridutrustning, det blir väl ca 8 kms promenad allt som allt. Rödansiktade, svettiga, hålögda och leriga överallt (man passerar en riktig kladdstig på vägen till ridhuset) kom vi hem vid halv 12. Patricia satte sig för att äta, stackarn, jag var rädd att jag det blev lite för jobbigt för henne det här, hon såg helt slut ut. Jag bet ihop och svampade benen på Estanyo, gav massage, lade om det ena bakbenet och gav kraft och lade på dubbla täcken innan han fick gå ut. Sen var det dags att ta hand om alla de leriga grejorna! Jag hade lera ända upp på jackryggen, för att inte tala om de leriga skorna och shortchapsen. Smorde sadeln också för säkerhets skull. Nu är det ju så att vi hoppar i en dressyrsadel, jag har en allroundsadel också men den sitter inte alls bra, så jag hoppar hellre i dressyrsadeln även om det ser lite roligt ut! Den gör honom iaf inte illa, men det är klart att vi måste skaffa en riktig hoppsadel också så småningom. Det är bara det att jag fortfarande betalar av på den svindyra dressyrsadeln så den måste vara färdigbetald först.


Vi bestämde att vi ska försöka göra den här turen en gång i månaden även om det är lite jobbigt. Det blir så mycket ordentligare ridning i ridhuset, och ska man tävla där är det ju bra att hästarna är vana vid miljön. Det är ju klubbtävlingar där lite titt som tätt. Hur vi ska göra med Clear Rounden? Jo, Patricia och jag tänker vara med på varsin höjd, mest som miljöträning! Det slutar säkert med fiasko, men friskt vågat! Marina kände att hon och Marino (som bara varit i hennes ägo i någon dryg månad är det va?) behöver få fason på galoppen, så tyvärr, tyvärr får vi inte med oss henne denna gång. Detta är sista tävlingen för säsongen, så det ser vi fram emot sen på vårkanten, eller hur Marina ;) ?


Detta var riktigt kul och bra att vi genomförde det även om det blir lite av ett projekt. Det är så kul att Marina kommit till stallet, jag har inte haft någon att göra sådana här grejor med förut! Ser fram emot fler äventyr. Nu ska jag anmäla mig och Patricia till Clear Ronden (gulp). Det blir ett äventyr i sig det...


Våra kusinbarn kom och red Mango idag, och Wilja har också fått vara ute på tur, skönt.


Kram till alla!

 
 
Elin & Nevyn

Elin & Nevyn

27 oktober 2008 11:10

wiiii vad duktiga ni är!!! Vilken höjd ska ni hoppa? vi kommer hålla tummar och hovar!

kram från oss

http://nevyn.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

27 oktober 2008 20:51

Jag är så stolt över er!
Har läst alla nya inlägg och jag tyckte att du var super modig som red den dagen i paddocken när han var så larvig.
Bra jobbat!
Kramar/Maria

http://bleckosen.bloggspot.com

 
Ingen bild

Maria & Esto

27 oktober 2008 21:44

Tack, tack och tack!

Var rätt stolt själv den där dan! Ska försöka tuffa till mig som du skrev Maria, du ska veta att jag inte varit såhär harig förut, men när man ramlat och slagit i huvudet illa och tappat medvetandet och minnet för ett kort tag blir man lite försiktig.

Elin, vi ska hoppa på 50 cm (Patricia) och 70 cm (jag). Så mest miljöträning alltså...=) Tack för att ni hejar på oss!

Kramar!

 
Isse

Isse

28 oktober 2008 23:04

Hej hej hej!

Har varit inne och kikat här inne tidigare och nu hade jag inget att göra så därför har jag också gjort en blogg!:)Gå in och kika.

Sune är sååååå fin på alla bilder!!
Jag kan bara meddela att jag kommer infinna mig på tävlingsdagen som hejarklack!! Jag har några på lager: Heja Lotta friskt humör, Brunte springer utanför!

Kram kram

http://kofri.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marina

29 oktober 2008 08:34

Självklart ska vi komma igen på tävlingsfronten! ;-)
Tack för trevlig sällis till ridhuset.
Kramkram från Marina.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 3 mars 2012 13:01

Jo, det är sant, ni läste rätt...tänkte börja blogga lite igen! Har inte så mycket tid över längre, men den kan ju inte få sluta så negativt som det senaste inlägget i alla fall....håll utkik här de kommande dagarna för nya bilder och uppdateringar o...

Av Maria - 12 oktober 2009 11:55

Nu är det två dagar kvar tills veterinären kommer och kollar Estanyo. Jag vet inte vad jag ska tro, men igår när jag palperade Estos framben över gaffelbandet brydde han sig inte alls. Vet inte om det beror på att han inte ridits på en vecka. I al...

Av Maria - 7 oktober 2009 11:35

Orkar inte blogga så mycket just nu. Har haft utv.samtal på jobbet i två veckor men hållit igång ridningen ändå. Till igår då allt blev nattsvart. Efter att jag fått goda nyheter angående en helt annan grej igår (berättar snart) kändes allt kanon. I ...

Av Maria - 25 september 2009 09:07

Rubriken ovan beskriver egentligen i korthet vad som hänt hittills denna vecka. I måndags var jag helt slut efter jobbet och hade egentligen tänkt låta Estanyo få sin vilodag men fick möjligheten att rida ut i skogen med tryggt sällskap, två hästar s...

Av Maria - 20 september 2009 21:27

Nya, duktiga medryttaren Ingela som bara känt Estanyo i några veckor och redan rider honom såhär bra! Och som sagt, kameran hade dött när det sedan gick ännu bättre... ...

Ovido - Quiz & Flashcards